Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

Bron: Pixabay

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) haalt aan dat er nogal wat commerciële partijen bij de Nationale Week Zonder Vlees betrokken zijn, en dat daarom het “maatschappelijk & duurzaam profiel” wordt overschaduwd door marketingdoeleinden van de producenten.

Een hoop commerciële partijen zijn betrokken bij de Week Zonder Vlees. Dit zijn zowel producenten (o.a. Bonduelle, HAK, Heinz, Vivera en Unilever) als supermarkten. Maar liefst twaalf supermarktketens organiseren activiteiten rondom de Week Zonder Vlees.

Minder vlees voor het milieu

De COV begrijpt dat groepen in de samenleving zich zorgen maken over de beschikbaarheid van grondstoffen, het welzijn van landouwdieren en het milieu. Maar ‘het afwentelen op de consumptie van vlees van alles rond het klimaat slaat door. De zorg rond duurzaamheid duurt in de vleessector langer dan een week en is het hele jaar door een alledaagse verantwoordelijkheid’, aldus de COV. Nederlands vlees heeft juist een relatief lage footprint ten opzichte van vlees geproduceerd in andere landen.

Daarnaast heeft onderzoeksbureau Blonk Consultants in opdracht van de Nationale Week Zonder Vlees onderzocht hoeveel we besparen door een week geen vlees te eten. De uitkomst: als 17 miljoen Nederlanders (jong en oud, ziek en gezond) aan de vleesloze week deelnemen, vermindert de Nederlandse CO2 uitstoot met 0,106 procent.

Gezondheid

Vleesbranchevereniging COV vindt het bovendien zorgelijk dat de gezondheid van vlees niet meer op waarde wordt geschat. ‘Er is geen product met zo’n hoge voedingswaarde als vlees: het barst van de bouwstoffen zoals vitaminen, mineralen, goede vetten, ijzer, zink.’

Nationale Week Zonder Vlees

De Week Zonder Vlees is een initiatief van Isabel Boerdam en wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De organisatie vindt dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is, en wil een flexitarisch eetpatroon. Door een week geen vlees te eten is de milieudruk van je voeding lager. De organisatie hoopt dat deze week consumenten gemotiveerd raken om vaker geen vlees te eten.

Lees ook
Vijf jaar Smart Food Alliance

Vijf jaar Smart Food Alliance

Al vijf jaar zet de Smart Food Alliance zich in voor het ontwikkelen van duurzame, gezonde en eerlijke voedselketens door betere samenwerking en meer innovatie. Dit jubileum werd gevierd in aanwezigheid van Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Duurzaamheid staat bij veel bedrijven op de agenda, maar er is nog een lange weg te gaan. Dat zegt Cees Elemans van ING tijdens zijn presentatie ‘Verankering van duurzaamheid in uw businessmodel’ op Food Technology 2022.

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.