Een Britse onderzoeksgroep onderzocht het effect van waarschuwingslabels op snackproducten. Zij vergeleken het nut van een combinatie van tekst, afbeelding en calorie-informatie op de verpakking. De onderzoekers namen inspiratie uit onderzoek naar de verpakkingen van tabaksproducten, waarvan bewezen is dat expliciete afbeeldingen ervoor zorgen dat mensen tabaksproducten laten liggen.

De onderzoekers gebruikten 4134 proefpersonen. Zij selecteerden proefpersonen die minstens één keer per week tussendoortjes aten, zoals koekjes, cake, chocolade of chips. Ook zorgden de onderzoekers voor een variatie in de BMI van de proefpersonen, omdat Britse overheidsrichtlijnen aangeven dat minder energiedicht eten aan te raden is voor mensen met alle BMI’s. De onderzoekers gaven proefpersonen de keuze tussen tussendoortjes met een hoge en lage energiedichtheid, respectievelijk meer dan 200 calorieën en minder dan 150 calorieën. In de eerste categorie vielen bijvoorbeeld chips, chocolade en koekjes en in de tweede categorie groentechips, mueslirepen en yoghurt. Zij stelden hen online de vraag: “stelt u zich voor dat u voor een verkoopautomaat staat, welk tussendoortje zou u nu willen kiezen?” De onderzoekers benadrukken dat dit onderzoek in de praktijk getest moet worden, omdat proefpersonen zich verschillend kunnen gedragen in een online en realistische omgeving.

De proefpersonen kregen vervolgens tussendoortjes te zien met wisselende labels op de verpakking: geen label, alleen calorie-aanduiding, alleen waarschuwing in tekst, waarschuwing in tekst met calorie-aanduiding, waarschuwende afbeelding en tekst, waarschuwende afbeelding en tekst en calorie-aanduiding. Van de proefpersonen die geen label op hun tussendoortjes hadden, koos 58% voor het energiedichte tussendoortje. Bij het label met alleen tekst was dat 48%. De labels met tekst en afbeelding waren in dit opzicht het meest effectief. 37% van de mensen die deze labels kregen, koos voor de ‘ongezonde’ optie.

De onderzoekers stelden de proefpersonen ook vragen over emotionele reacties die de labels bewerkstelligden. Ze vroegen bijvoorbeeld naar negatieve reacties zoals ongemak en defensieve reacties zoals weerstand en ontkenning. De labels met tekstuele waarschuwingen werkten op deze gebieden het beste. De onderzoekers denken dus dat labels met alleen tekst het meest veelbelovend zijn, ondanks de grootste directe invloed van labels met tekst en afbeelding.

Altijd op de hoogte blijven?