Brits onderzoek laat effect waarschuwingslabels op snackproducten zien

snoep-unsplash-erik-mclean

Een Britse onderzoeksgroep onderzocht het effect van waarschuwingslabels op snackproducten. Zij vergeleken het nut van een combinatie van tekst, afbeelding en calorie-informatie op de verpakking. De onderzoekers namen inspiratie uit onderzoek naar de verpakkingen van tabaksproducten, waarvan bewezen is dat expliciete afbeeldingen ervoor zorgen dat mensen tabaksproducten laten liggen.

De onderzoekers gebruikten 4134 proefpersonen. Zij selecteerden proefpersonen die minstens één keer per week tussendoortjes aten, zoals koekjes, cake, chocolade of chips. Ook zorgden de onderzoekers voor een variatie in de BMI van de proefpersonen, omdat Britse overheidsrichtlijnen aangeven dat minder energiedicht eten aan te raden is voor mensen met alle BMI’s. De onderzoekers gaven proefpersonen de keuze tussen tussendoortjes met een hoge en lage energiedichtheid, respectievelijk meer dan 200 calorieën en minder dan 150 calorieën. In de eerste categorie vielen bijvoorbeeld chips, chocolade en koekjes en in de tweede categorie groentechips, mueslirepen en yoghurt. Zij stelden hen online de vraag: “stelt u zich voor dat u voor een verkoopautomaat staat, welk tussendoortje zou u nu willen kiezen?” De onderzoekers benadrukken dat dit onderzoek in de praktijk getest moet worden, omdat proefpersonen zich verschillend kunnen gedragen in een online en realistische omgeving.

De proefpersonen kregen vervolgens tussendoortjes te zien met wisselende labels op de verpakking: geen label, alleen calorie-aanduiding, alleen waarschuwing in tekst, waarschuwing in tekst met calorie-aanduiding, waarschuwende afbeelding en tekst, waarschuwende afbeelding en tekst en calorie-aanduiding. Van de proefpersonen die geen label op hun tussendoortjes hadden, koos 58% voor het energiedichte tussendoortje. Bij het label met alleen tekst was dat 48%. De labels met tekst en afbeelding waren in dit opzicht het meest effectief. 37% van de mensen die deze labels kregen, koos voor de ‘ongezonde’ optie.

De onderzoekers stelden de proefpersonen ook vragen over emotionele reacties die de labels bewerkstelligden. Ze vroegen bijvoorbeeld naar negatieve reacties zoals ongemak en defensieve reacties zoals weerstand en ontkenning. De labels met tekstuele waarschuwingen werkten op deze gebieden het beste. De onderzoekers denken dus dat labels met alleen tekst het meest veelbelovend zijn, ondanks de grootste directe invloed van labels met tekst en afbeelding.

Lees ook
Gids etiketteren ligt klaar voor insectenproducten

Gids etiketteren ligt klaar voor insectenproducten

Het International Platform of Insects for Food and Feed (IPIFF) heeft een advies gepubliceerd voor het etiketteren van voeding op basis van insecten. De gids geeft aanbevelingen op het gebied van wettelijke eisen waaraan etiketten moeten voldoen, gezondheidsclaims, het aangeven van allergenen, de oorsprong en de verantwoordelijkheden van operators in...

Mora en De Vegetarische Slager werken samen aan vegasnacks

Mora en De Vegetarische Slager werken samen aan vegasnacks

Snackfabrikant Mora werkt samen met De Vegetarische Slager om een lijn vegetarische snacks op de markt te brengen. Begin volgend jaar liggen de eerste snacks in de winkel. Vega van Mora Het zal weinig mensen ontgaan zijn: vega is hip en steeds meer mensen kiezen ervoor om minder vlees te eten. Het is daarom nogal verbazend dat vleessnackproducent Mora...

Twee nieuwe snacks geïnspireerd door F.C. De Kampioenen

Twee nieuwe snacks geïnspireerd door F.C. De Kampioenen

Er komen twee nieuwe snacks op de markt geïnspireerd door personages uit de Belgische comedyserie F.C. De Kampioenen, namelijk Boma Cervela Pikant en Marks favoriete Kampioenenballetjes. De snacks worden genaakt door Vanreusel. Het bedrijf werkt hiervoor samen met de VRT. De Boma Cervala Pikant is gebaseerd op het personage Balthazar Boma. In de serie...