Broers zetten zout water om naar drinkwater

Sea Water

Broers Tammo en Jort Wildschut lanceren het merk Sea Water. Hiervoor zetten ze lokaal zeewater om naar drinkwater. Hiermee willen ze bewustzijn creëren voor de wereldwijde waterschaarste en consumenten stimuleren om lokaal water te drinken.

Met Sea Water willen de twee een duurzaam alternatief op bestaande watermerken bieden, die volgens de broers een behoorlijke ecologische voetafdruk hebben. “Dagelijks worden miljoenen flessen water over de hele wereld verscheept: van Fiji naar Europa en van de Alpen naar Amerika. Bovendien zijn waterproducenten afhankelijk van bron- en mineraalwater en halen zij hun product uit gelimiteerde waterbronnen.”

De broers willen op een andere manier naar water kijken. “Zeventig procent van de aarde is bedekt met water, maar toch is waterschaarste wereldwijd een gigantisch en groeiend probleem. Ook in Nederland dreigt er in de toekomst een tekort aan drinkwater.” Voor Sea Water gebruiken de broers lokaal zeewater dat wordt gefilterd om het geschikt te maken als drinkwater.

Geen nieuws meer missen van More than Drinks? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke twee weken het laatste nieuws in je mail.

Inschrijven nieuwsbrief

De techniek voor ontzilting bestaat al, maar hiervoor worden vaak energie-intensieve installaties gebruikt die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Voor Sea Water gebruiken de twee zonne-energie.

De eerste installatie van Sea Water is onlangs geplaatst aan de Noordzee. De installaties zijn eenvoudig te plaatsen op diverse locaties wereldwijd. De broers ambiëren om overal ter wereld lokaal drinkwater te kunnen aanbieden en daarmee een rol te spelen in de bestrijding tegen (drink)waterschaarste.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

Kabinet trekt 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb

Kabinet trekt 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb

Op Prinsjesdag kondigde het kabinet een pakket maatregelen aan voor ondersteuning van het mkb. De inhoud van dit pakket werd 3 november naar buiten gebracht. Tot en met 2027 trekt het kabinet jaarlijks 500 miljoen euro uit voor investeringen in het mkb.