Bureau Veritas lanceert traceerlabel Origin

EVMI_Veritas Origin

Bureau Veritas lanceert ’s werelds eerste traceerlabel Origin. Dit traceerlabel geeft consumenten een beeld van het volledige traject dat door voedingsmiddelen wordt afgelegd. Bureau Veritas presenteerde deze oplossing op 5 maart 2018 in Tokio tijdens de Global Food Safety Conference aan een internationaal publiek.

Origin is gebaseerd op blockchaintechnologie en biedt een intelligente en praktische methode voor consumenten om toegang te verkrijgen tot informatie over elke fase van het traject dat door een product wordt afgelegd. Consumenten kunnen in de winkel een QR-code scannen om de volledige geschiedenis van elk product te bekijken. Volgens Bureau Veritas zijn ook fabrikanten en winkeliers beter in staat hun leveringsketen te beheren dankzij de hogere transparantie en real-time beheer van terugroepacties.

Er lopen al projecten bij enkele cliënten van Bureau Veritas. De organisatie vindt dat de technologie nu klaar is voor de lancering op de bredere markt. Bureau Veritas ontwikkelde de technologie samen met Worldline. Worldline is werkzaam op het gebied van het beveiligen van digitale transacties.

Bureau Veritas: "Controleprogramma's voor voedingsmiddelen waren in het verleden doorgaans afhankelijk van inspecties en monsterafnames door derden in elke fase van het productieproces van voedingsmiddelen. Een op blockchain gebaseerde oplossing maakt echter een doorlopende en volledige controle mogelijk door te vereisen dat alle betrokkenen hun gegevens delen en alle transacties valideren op het moment dat deze zich voordoen. Tegelijkertijd blijven gevoelige gegevens vertrouwelijk en elke partij kan een ander niveau van toegang tot de informatie worden gegeven."

?v=xJAjI-e0DXk

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely keynote spreker Food Technology

Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely keynote spreker Food Technology

Food Technology biedt in 2023 een gevarieerd programma van sprekers. Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely is keynote spreker. In zijn presentatie staat de traceerbaarheid van de Tony’s Chocolonely-reep.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Digitaal magazine EVMI #2 verschenen

Digitaal magazine EVMI #2 verschenen

Vanaf vandaag is het digitale magazine van EVMI #2 te lezen.