Campagne 'Check het plaatje' voor keurmerken
Duurzaam boodschappen doen is een uitdaging door het woud aan keurmerken. Hoewel Milieu Centraal in 2016 een ordening aanbracht en een top 11 samenstelde, komen er nog steeds nieuwe claims op producten in de supermarkt bij. Daarom start Milieu Centraal samen met de topkeurmerken en supermarktketen Jumbo de campagne 'Check het plaatje' om het voor consumenten makkelijker te maken.
Keurmerkenwijzer
Met de ordening hoopte Milieu Centraal consumenten meer duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. “Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende”, vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. “Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument”.
Duurzame boodschappenroute
Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. “Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken”, aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. “Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel”. Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen.
Check het plaatje
Met de campagne 'Check het plaatje' geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips & tools om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier
Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd
BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.
270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten
Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.