Campagne 'Check het plaatje' voor keurmerken

Keurmerken

Duurzaam boodschappen doen is een uitdaging door het woud aan keurmerken. Hoewel Milieu Centraal in 2016 een ordening aanbracht en een top 11 samenstelde, komen er nog steeds nieuwe claims op producten in de supermarkt bij. Daarom start Milieu Centraal samen met de topkeurmerken en supermarktketen Jumbo de campagne 'Check het plaatje' om het voor consumenten makkelijker te maken.

Keurmerkenwijzer

Met de ordening hoopte Milieu Centraal consumenten meer duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. “Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende”, vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. “Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument”.

Duurzame boodschappenroute

Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. “Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken”, aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. “Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel”. Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen.

Check het plaatje

Met de campagne 'Check het plaatje' geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips & tools om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie start een sharefunding campagne om haar internationale- en vegan groeiambities waar te maken. Het merk heeft als doel om ervoor te zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is.

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen

Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Onlangs vond de vergadering van de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina plaats. De leden namen besluiten over het Melkgeldreglement, duurzaamheid en uitbreiding van het werkgebied. FrieslandCampina stuurde na afloop het onderstaande persbericht.