Campagne 'Check het plaatje' voor keurmerken

Keurmerken

Duurzaam boodschappen doen is een uitdaging door het woud aan keurmerken. Hoewel Milieu Centraal in 2016 een ordening aanbracht en een top 11 samenstelde, komen er nog steeds nieuwe claims op producten in de supermarkt bij. Daarom start Milieu Centraal samen met de topkeurmerken en supermarktketen Jumbo de campagne 'Check het plaatje' om het voor consumenten makkelijker te maken.

Keurmerkenwijzer

Met de ordening hoopte Milieu Centraal consumenten meer duidelijkheid te geven over welke keurmerken de meeste impact hebben op mens, dier en milieu. “Daarnaast hoopten we op meer samenwerking tussen keurmerken onderling, omdat een duidelijk en bekend keurmerk nou eenmaal krachtiger is dan tien onbekende”, vertelt Kirsten Palland van Milieu Centraal. “Helaas hebben we nog steeds maar liefst 90 logo’s en keurmerken op voeding in onze keurmerkenwijzer. Met het elftal duurzame toppers wordt kiezen makkelijker voor de consument”.

Duurzame boodschappenroute

Supermarktketen Jumbo brengt als eerste supermarkt de topkeurmerken onder de aandacht bij haar klanten. “Onze winkels zien we als dé plaats om klanten te stimuleren de keuze te maken voor producten voorzien van één of meer topkeurmerken”, aldus Colette Cloosterman - van Eerd, Lid van de Raad van Bestuur en CCO van Jumbo supermarkten. “Van de producten die tot stand komen met zorg voor mens, dier en milieu heeft Jumbo er dit najaar ruim 100 voorzien van een speciaal schapkaartje. Hierdoor ontstaat een duurzame boodschappenroute door de winkel”. Milieu Centraal juicht het toe als andere supermarkten dit initiatief volgen.

Check het plaatje

Met de campagne 'Check het plaatje' geven Milieu Centraal en de betrokken keurmerkorganisaties de consument tips & tools om het kiezen voor verantwoorde producten makkelijker te maken. In de keurmerkenwijzer kun je elk plaatje dat je tegenkomt op een verpakking checken op het gebied van duurzaamheid, transparantie en controle.

Lees ook
Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...