Campagne voor meer groente en fruit

Geef kleur door_campagne

We eten te weinig groente en fruit in Nederland. Daarom startte 17 juli de landelijke campagne Geef kleur door, waarmee je iemand kunt nomineren voor een kistje groente en fruit. Het doel is om consumenten, gemeenten en organisaties op te roepen om de leefomgeving meer kleur te geven met groenten en fruit. 

Ruim 80 procent van de Nederlanders eet onvoldoende groenten en fruit. Uit onderzoek blijkt dat de voedselomgeving een belangrijke rol kan spelen in het maken van gezonde keuzes. Anders gezegd: als je het ziet, eet je het wel. Bijvoorbeeld door een fruitmand op tafel en snoeptomaatjes op het aanrecht te zetten. Maar ook buiten de deur, met meer groenten en fruit op trein- en benzinestations, in de sportkantine en op scholen.

De campagne 'Geef kleur door' is onderdeel van het Internationale VN Jaar van Groenten en Fruit. Dit jaar, 2021, is er wereldwijd aandacht voor het belang van groenten en fruit. Met de campagne 'Geef kleur door'  kun je mensen nomineren voor kistje met groenten en fruit. Er worden 1000 kistjes weggegeven. "Zo verspreiden we kleur over heel Nederland."

'Geef kleur door' is een initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet in samenwerking met Stichting Goeie Grutten, Rijk Zwaan, Nature’s Pride, Bakker Barendrecht, Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, Fruitvooruit, Fruitmasters, The Greenery, Oxin Growers, Koninklijke Vezet, LTO Nederland, Glastuinbouw Nederland, ZLTO, LTO Noord, LLTB, Staay Food Group en GroentenFruit Huis en wordt ondersteund door Unicef Nederland, Fruit op je werk, Maag Lever Darm Stichting en Arts & Leefstijl.

Meer over
Lees ook
Tweede Nationale Groente- en Fruitdag

Tweede Nationale Groente- en Fruitdag

Op 14 oktober is het Nationale Groente- en Fruitdag. Hierbij worden Nederlanders opgeroepen om rond 16.00 uur tussendoor groenten en fruit te eten en mensen zo te enthousiasmeren om extra groenten en fruit te eten.

Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes met groente op de markt

Unox brengt chipolataworstjes gemaakt met vlees én groente op de markt. De worstjes komen in de koeling van de supermarkt te liggen. De introductie is onderdeel van de ambitie van Unox om het assortiment toekomstbestendiger te maken met minder dierlijk vlees en meer groente.

Verder kijken dan de peer lang is

Verder kijken dan de peer lang is

Slimme software beoordeelt kleur van groente, fruit en andere voedingsmiddelen Een rode blos op een appel is makkelijk te zien. Maar welke appel de perfecte blos heeft, kan beter door camera’s en software worden gedetecteerd. Tekst: Pauline van Schayck  Zelfs onzichtbare eigenschappen van voedingsmiddelen zijn straks op te sporen. Vroegtijdig...