Campagne voor meer groente en fruit

Geef kleur door_campagne

We eten te weinig groente en fruit in Nederland. Daarom startte 17 juli de landelijke campagne Geef kleur door, waarmee je iemand kunt nomineren voor een kistje groente en fruit. Het doel is om consumenten, gemeenten en organisaties op te roepen om de leefomgeving meer kleur te geven met groenten en fruit. 

Ruim 80 procent van de Nederlanders eet onvoldoende groenten en fruit. Uit onderzoek blijkt dat de voedselomgeving een belangrijke rol kan spelen in het maken van gezonde keuzes. Anders gezegd: als je het ziet, eet je het wel. Bijvoorbeeld door een fruitmand op tafel en snoeptomaatjes op het aanrecht te zetten. Maar ook buiten de deur, met meer groenten en fruit op trein- en benzinestations, in de sportkantine en op scholen.

De campagne 'Geef kleur door' is onderdeel van het Internationale VN Jaar van Groenten en Fruit. Dit jaar, 2021, is er wereldwijd aandacht voor het belang van groenten en fruit. Met de campagne 'Geef kleur door'  kun je mensen nomineren voor kistje met groenten en fruit. Er worden 1000 kistjes weggegeven. "Zo verspreiden we kleur over heel Nederland."

'Geef kleur door' is een initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet in samenwerking met Stichting Goeie Grutten, Rijk Zwaan, Nature’s Pride, Bakker Barendrecht, Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, Fruitvooruit, Fruitmasters, The Greenery, Oxin Growers, Koninklijke Vezet, LTO Nederland, Glastuinbouw Nederland, ZLTO, LTO Noord, LLTB, Staay Food Group en GroentenFruit Huis en wordt ondersteund door Unicef Nederland, Fruit op je werk, Maag Lever Darm Stichting en Arts & Leefstijl.

Meer over
Lees ook
Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Vanaf maandag 20 juni heeft Van Oers United al haar werkzaamheden ondergebracht onder een nieuw label: Primeale United. Deze verandering markeert de start van een volgende fase voor het bedrijf, met een nieuwe visie en missie en aangescherpte strategische focus. Ook past het label beter bij de internationale coöperatie Agrial, waarvan het bedrijf sinds...

De echte (meer)waarde van appels - e.a. fruit

De echte (meer)waarde van appels - e.a. fruit

De lokale fruitteelt heeft het zwaar. Nieuwe toepassingen kunnen een flinke boost betekenen. Jerome Hendriks, hoogleraar neuroimmonologie, bestudeert gezondheidsbevorderende stoffen in appels. Een daarvan, florentine, springt eruit.

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Keep Food Simple geeft nieuwe kijk op voedselketens

Een bijdrage leveren aan de verbetering van ons voedselsysteem met duurzamere en gezondere producten, dat is de missie van organisatie Keep Food Simple. Tijdens Food Technology presenteerde Onno Franse, Fons Voragen en Peter Folstar de visie en aanpak van Keep Food Simple.