Campari neemt Grand Marnier over

16 maart 2016

De Italiaanse drankproducent Campari neemt de Franse branchegenoot Société des Products Marnier Lapostolle (SPML, bekend van Grand Marnier) over. Met de overname is 684 miljoen euro gemoeid.

Voor Gruppo Campari biedt de overname de mogelijkheid om het assortiment sterke dranken uit te breiden naar het luxe segment. Grand Marnier is een sterke drank op basis van onder meer cognac en gedistilleerd sinaasappel-essence.

Trendy cocktailmerk

Vorig jaar november gingen al geruchten dat Grand Marnier te koop zou staan. Het haalde vorig jaar een omzet van zo'n 152 miljoen euro, waarvan de helft in de Verenigde Staten. Daar is het als trendy cocktailmerk populair onder jongeren.

Grand Marnier werd opgericht in 1827 door Jean-Baptiste Lapostolle, die als destilleerder fruitlikeuren maakte. Het bedrijf heeft ook Armagnac en diverse wijnen.

Grootste overname

De Italiaanse Campari-Milano groep voert behalve Campari ook Aperol en Cinzano. Het is de grootste overname van  Campari sinds Robert Kunze-Concewitz in 2007 CEO van de groep werd. Aandeelhouders van Grand Marnier krijgen bij de overname 8,05 euro per aandeel in contanten.

De overname behelst ook de mondiale distributie van het drankenportfolio van Grand Marnier tot eind 2021 (met een optie tot verlenging voor vijf jaar).

'Mastodonten'

De distributie gebeurde voorheen door LVMH in de VS en China en het Britse Diageno in Europa. Volgens Kunze-Concewitz is Grand Marnier wat ondergesneeuwd in de ‘gigantische portfolio’s van deze mastodonten’. Campari zet in op een sterkere groei van het merk.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?