Cargill investeert in start-up Bflike

spaarvarken

Start-up Bflike, ontwikkelaar van technologieën die resulteren in plantaardige vlees- en visproducten die zo veel mogelijk lijken op hun dierlijke tegenhangers, vindt in Cargill een nieuwe investeringspartner.

Het partnerschap tussen de twee bedrijven koppelt het uitgebreide ingrediëntenaanbod van Cargill aan de technologie en innovaties van Bflike om voedingsproducenten en retailers in staat te stellen smakelijke plantaardige producten snel en betaalbaar op de markt te brengen. 

Bflike is een snel groeiende start-up, opgericht door BOX BV en gevestigd op het Agro Business Park in Wageningen. Het bedrijf stelt zijn eigen technologie en premix van ingrediëntenoplossingen exclusief beschikbaar aan voedingsproducenten en retailers die licentiehouders zijn, zodat deze hun eigen vlees- en visalternatieven kunnen commercialiseren.

De sleutel voor de innovatie bij Bflike ligt bij hun vet- en bloedvervangers, aldus het persbericht van Cargill. Voor beide werd patent aangevraagd. De technologie zorgt voor zo goed mogelijk nagebootste plantaardige alternatieven voor vlees en vis, die - zowel rauw als klaargemaakt - “niet te onderscheiden [zijn] van vlees of vis wat betreft uitzicht, textuur, mondgevoel, ‘wegsmelten’ en bereidingsprestaties.”   

De investering van Cargill in Bflike verloopt via een joint venture met BOX (Blue Ocean Xlerator NV), een private Nederlandse incubator/accelerator die focust op duurzame innovaties in de voedingssector. Bflike kan zich daarnaast beroepen op de technische ondersteuning van TOP BV, een Nederlandse technologische voedingsdienstverlener en dochteronderneming van BOX, gevestigd in Wageningen Food Valley.

Lees ook
Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

CEO Peter-Paul Zandbergen van Jan Zandbergen Group sloeg dinsdag 26 oktober symbolisch de eerste paal in de grond voor de bouw van het nieuwe Food Ontwikkelingscentrum.

Danone moderniseert Nutricia

Danone moderniseert Nutricia

Nutricia bestaat 125 jaar en dat viert moederbedrijf Danone met forse investeringen. Het voedingsmiddelenbedrijf moderniseert de fabriek in Zoetermeer, zodat de productiecapaciteit van babyvoeding en medische voeding groter wordt, terwijl het water- en energieverbruik juist resp. 50 en 25 % dalen.

40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

40 miljoen euro groeigeld voor waterflesjes met geur

Air up, een Duitse scale-up die smaak aan water toevoegt via speciale geurpods, haalt €40 miljoen groeigeld binnen in een nieuwe investeringsronde geleid door Five Seasons Ventures. De fabrikant wil verder uitbreiden in Europa en ook naar de Verenigde Staten.