Cargill investeert in start-up Bflike

spaarvarken

Start-up Bflike, ontwikkelaar van technologieën die resulteren in plantaardige vlees- en visproducten die zo veel mogelijk lijken op hun dierlijke tegenhangers, vindt in Cargill een nieuwe investeringspartner.

Het partnerschap tussen de twee bedrijven koppelt het uitgebreide ingrediëntenaanbod van Cargill aan de technologie en innovaties van Bflike om voedingsproducenten en retailers in staat te stellen smakelijke plantaardige producten snel en betaalbaar op de markt te brengen. 

Bflike is een snel groeiende start-up, opgericht door BOX BV en gevestigd op het Agro Business Park in Wageningen. Het bedrijf stelt zijn eigen technologie en premix van ingrediëntenoplossingen exclusief beschikbaar aan voedingsproducenten en retailers die licentiehouders zijn, zodat deze hun eigen vlees- en visalternatieven kunnen commercialiseren.

De sleutel voor de innovatie bij Bflike ligt bij hun vet- en bloedvervangers, aldus het persbericht van Cargill. Voor beide werd patent aangevraagd. De technologie zorgt voor zo goed mogelijk nagebootste plantaardige alternatieven voor vlees en vis, die - zowel rauw als klaargemaakt - “niet te onderscheiden [zijn] van vlees of vis wat betreft uitzicht, textuur, mondgevoel, ‘wegsmelten’ en bereidingsprestaties.”   

De investering van Cargill in Bflike verloopt via een joint venture met BOX (Blue Ocean Xlerator NV), een private Nederlandse incubator/accelerator die focust op duurzame innovaties in de voedingssector. Bflike kan zich daarnaast beroepen op de technische ondersteuning van TOP BV, een Nederlandse technologische voedingsdienstverlener en dochteronderneming van BOX, gevestigd in Wageningen Food Valley.

Lees ook
Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn breidt het plantaardige assortiment uit met 150 nieuwe producten. Daarmee wil de supermarktketen de standaard zetten op plantaardige voeding.

Supermarkt Ochama trekt prijs plantaardige producten en dierlijke equivalenten gelijk

Supermarkt Ochama trekt prijs plantaardige producten en dierlijke equivalenten gelijk

Vanaf 24 februari biedt online supermarkt Ochama plantaardige producten aan voor prijzen die op hetzelfde niveau liggen als de gemiddelde prijs van dierlijke equivalenten. De retailer wil op deze manier vegetarische producten toegankelijk maken voor iedereen.

Quorn breidt assortiment uit met 8 vegan spreads en slices

Quorn breidt assortiment uit met 8 vegan spreads en slices

Vleesvervangermerk Quorn introduceert een nieuwe lijn met vegan broodbeleg, zoals filet americain, boterhamworst en kip kerrie. Vanaf 21 februari zijn de nieuwe producten verkrijgbaar bij Albert Heijn.