Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product.

De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd die met de betreffende fles melk te maken hebben gehad. Ook is te zien waar de koe werd gehouden en wat die te eten kreeg.

Hoogwaardige zuivel

Niet alle melk in de schappen van Carrefour wordt nu gevolgd op het blockchainsysteem. Het gaat enkel om volle, gemicrofilterde melk van het hoogwaardige huismerk Carrefour Quality Line. Producenten van deze melk moeten aan strenge eisen voldoen. Zo worden de koeien gehouden op boerderijen van ‘bescheiden’ schaal. Ook wordt de melk niet gepasteuriseerd maar op een zeer milde manier bewerkt door de melk te scheiden van de room, die vervolgens te filteren alvorens de apart bewerkte bestanddelen weer samen te voegen.

Blockchain

Steeds meer retailers en producenten passen blockchaintechnologie toe om hun producten door de leverantieketen te volgen. Ook Carrefour houdt zich al langer bezig met de technologie. Zo is de supermarkt een van de partijen die samenwerkt met IBM in hun zogenoemde ‘Food Trust’ project. Eerder paste Carrefour de technologie al toe op de ketens van kip, tomaten, eieren en sinaasappels.

Altijd op de hoogte blijven?