Carrefour introduceert zuivelblockchain

koeien

Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product.

De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd die met de betreffende fles melk te maken hebben gehad. Ook is te zien waar de koe werd gehouden en wat die te eten kreeg.

Hoogwaardige zuivel

Niet alle melk in de schappen van Carrefour wordt nu gevolgd op het blockchainsysteem. Het gaat enkel om volle, gemicrofilterde melk van het hoogwaardige huismerk Carrefour Quality Line. Producenten van deze melk moeten aan strenge eisen voldoen. Zo worden de koeien gehouden op boerderijen van ‘bescheiden’ schaal. Ook wordt de melk niet gepasteuriseerd maar op een zeer milde manier bewerkt door de melk te scheiden van de room, die vervolgens te filteren alvorens de apart bewerkte bestanddelen weer samen te voegen.

Blockchain

Steeds meer retailers en producenten passen blockchaintechnologie toe om hun producten door de leverantieketen te volgen. Ook Carrefour houdt zich al langer bezig met de technologie. Zo is de supermarkt een van de partijen die samenwerkt met IBM in hun zogenoemde ‘Food Trust’ project. Eerder paste Carrefour de technologie al toe op de ketens van kip, tomaten, eieren en sinaasappels.

Lees ook
Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Interview: Zakenvrouw van het jaar runt kaas-familiebedrijf

Mireille Kaptein leidt een familiebedrijf in de zuivelsector. Onlangs werd ze verkozen tot zakenvrouw van het jaar. ‘Wanneer je als dochter de zaak overneemt, moet je je eerst bewijzen.’ Mireille Kaptein staat al tien jaar aan het roer van Kaptein, een familiebedrijf dat groot is geworden in de kaas en boter. Ze nam, als derde generatie,...

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Chr. Hansen heeft een nieuwe bacteriecultuur op de markt gebracht waarmee producenten zoetere yoghurt kunnen maken. Daardoor hoeven achteraf minder suikers te worden toegevoegd. De nieuwe bacteriecultuur, die van Chr. Hansen de lieftallige naam Sweety Y-1 kreeg, zou volgens het bedrijf voor minder verzuring zorgen gedurende de houdbaarheid van de...

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Gister presenteerde de Dierenbescherming het Beter Leven Keurmerk voor zuivel. Het doel van dit nieuwe keurmerk is een meer duurzame en koevriendelijke melkveehouderij. Door een samenwerking tussen de Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming Nederland is het Beter Leven Keurmerk uitgebreid. Vanaf nu mogen ook zuivelproducten een Beter...