Carrefour onthypert, digitaliseert én omarmt de voedseltransitie

24 januari 2018

De Franse supermarktketen Carrefour 'neemt eindelijk de digitale bocht' en investeert de komende 5 jaar €2,8 miljard om zijn e-commerceactiviteiten op peil te brengen. Daarnaast gaat Carrefour €2 miljard bezuinigen, de onrendabele Dia-filialen afstoten en zijn hoofdkantoren rationaliseren. In Frankrijk schrapt het bedrijf 2.400 banen.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Vandaag maakte de ceo van Carrefour, Alexandre Bompard, de hoofdlijnen van het strategische plan 'Carrefour 2022' bekend. Gisteren bracht Le Figaro al de kern van het nieuws. Carrefour gaat de komende 5 jaar €2,8 miljard investeren. Dat is een verzesvoudiging van het voor 2017 voorziene bedrag. Bompard wil de switch naar de digitale en omnichannel toekomst maken.

Online loopt Carrefour achter

'Food e-commerce' moet in 2022 een omzet van €5 miljard voor de groep opleveren en een marktaandeel van meer dan 20% in Frankrijk. De supermarkt liet zich tot op heden vooral voorstaan op zijn hypermarchés buiten de stedelijke kernen, maar gaat nu versneld inzetten op buurtwinkels, thuisbezorging, 1-uursbezorging en pick-up points en verbetering van het online winkelaanbod. Het is de bedoeling dat vanaf dit jaar 170 nieuwe pick-up points openen op Frans grondgebied. Zo hoopt Carrefour zijn inmiddels ver opgelopen achterstand op dit terrein weer in te halen; het marktaandeel online van het bedrijf loopt ver achter bij het marktaandeel van de winkels. Bij de digitaliseringsslag hoort ook een beter gebruik van klantendata.

Bonden wilden het nieuws niet via de krant horen

Om de investeringen op te kunnen brengen, moet Carrefour (de 9e retailer ter wereld, met 12.000 winkels in meer dan 30 landen) flink bezuinigen. In Frankrijk, maar ook elders in de wereld, gaat de keten zijn hoofdkantoren 'rationaliseren'. Dat kost in Frankrijk 2.000 van de 10.500 banen. Er is vooralsnog geen sprake van gedwongen ontslagen, omdat Carrefour de regeling op basis van vrijwilligheid wil uitvoeren. De Franse vakbonden, die vreesden voor een nog veel groter banenverlies, zijn ontevreden. "Dat de werknemers dit via de pers hebben moeten horen, is een fundamentele fout", foeteren ze in Le Figaro.

'Voortrekker van de voedseltransitie'

Brompard wil van Carrefour ook de "voortrekker van de voedseltransitie" maken die past bij de strategie van de Franse overheid, schrijft De Morgen. Per 2022 wil Carrefour 1 miljoen meer Franse klanten gewonnen hebben voor verse producten. Een derde van de omzet uit voeding moet van producten onder het eigen Carrefour-merk komen, die daartoe een kwaliteitsspurt zullen maken; Carrefour mikt onder meer op het snel elimineren van controversiële toevoegingen (denk aan E-nummers en te zoet gemaakt eten), meldt Gondola. Het bio-segment moet in 2022 goed zijn voor €5 miljard omzet. Dat is nu nog €1,3 miljard. Om dat te bereiken lanceert Carrefour een 'ondersteuningsplan' voor de toeleverende keten van boeren en verwerkende bedrijven. In het kader van dat plan stimuleert Carrefour lokale producten, de overstap naar biologische productie, een verdubbeling van het aantal medewerkers op de versafdelingen en de introductie van Blockchain-technologie om traceerbaarheid te verbeteren.

Last but not least zet Carrefour in op expansie. Daarvoor is de supermarktketen een partnership aangegaan met de Chinese internetgigant Tencent en supermarktketen Yonghui. Carrefour wil "de knowhow van Carrefour op het gebied van distributie combineren met Tencent's technologische uitmuntendheid (om het online verkeer te vergroten) en Yonghui's operationele expertise, met name de expertise op het gebied van verse producten" om in China de volgende stap te zetten.

België

De nu bekend gemaakte plannen richten zich met name op Frankrijk. Donderdag vindt in België, waar Carrefour 11.500 medewerkers heeft, een speciale ondernemingsraad plaats. De Belgen maken zich zorgen, omdat de Belgische omzet vorig jaar nauwelijks steeg (0,3%) en de hypermarkten snel terrein verliezen aan web- en buurtwinkels. "Maar we vrezen toch dat ook de aankondiging in België niet altijd happy en rooskleurig zal zijn. Voorlopig is het positief dat ze nergens spreken over sluiting van winkels of franchisering, maar het is afwachten tot donderdag", klinkt het bij de vakbonden. Een eerdere ingreep, in 2010, kostte in België 1.700 mensen hun baan, schrijft De Tijd.

Altijd op de hoogte blijven?