‘Champignon is gezond alternatief’

DEN BOSCH - Champignons moeten 'hoger' op de menukaart komen. Onze ‘winnovaties’ bieden een duurzaam, smaakvol en gezond alternatief, óók als zoutvervanger. Dat zei Jan Klerken van Scelta Mushrooms, tijdens het EVMI-symposium Innoveren in de voedingsmiddelenindustrie.

Champignons en champignon-onderdelen als de champignonvoetjes, zorgen voor umami, de vijfde smaak na zout, zoet, zuur en bitter. Het is een honderd procent natuurlijke smaakversterker die andere smaken beter tot hun recht laten komen, stelt Klerken.

Zoutreductie

Zo is volgens hem bijvoorbeeld in brood een zoutreductie tot 50 procent mogelijk, zonder in te boeten aan smaak. Bij Lay’s paprikachips wordt champignonpoeder van Scelta gebruikt als natuurlijke smaakversterker.

Het champignonpoeder en –concentraat, dat ook kan dienen als vervanger van msg (mononatriumglutamaat), wordt geproduceerd in de fabriek in Belfeld. “Dat gebeurt nu voor het zesde jaar. Dit jaar wordt er voor het eerst geld mee verdiend”, zei Klerken.

Claim 'gedoogd'

Scelta Mushrooms heeft verder Murill-capsules ontwikkeld. “Deze ondersteunen het immuunsysteem en bevatten betaglucaan die de aanmaak van witte bloedlichaampjes versterkt. Deze claims worden ‘gedoogd’ door EFSA. Ze laten het dus verkopen”, vertelde hij. “Positieve bijwerking is dat het onder invloed van UV-licht omgezet wordt in vitamine D.”

Oorspronkelijk werd de stof aan veevoer toegevoegd, maar het kan ook als ingrediënt in brood gebruikt worden met dezelfde gezondheidseffecten, bijvoorbeeld voor ouderen.

Vorig jaar werd in het Scelta Institute project Eatwell gestart waarbij diverse partners streven naar gezonde voeding en gezondere eetgewoonten. Onderdeel hiervan is Kokkerelli Kids University van Scelta Mushrooms, om kinderen op een speelse manier met voeding in contact te brengen.

Fingerfoodballs

Het bedrijf kwam ook met Ecopouch (stazakken met ongekoeld houdbare champignons) en Sexy snacks (vegetarische snacks onder de naam Snex) zoals Fingerfoodballs. Deze bitterbalachtige snackalternatieven met groentevulling konden na afloop van het symposium ook geproefd worden.

Klerken zet zich ervoor in om van reststromen mooie producten te maken om van de reststromen die dan weer vrijkomen, bijvoorbeeld compost, ook weer te verwaarden. “Zo is van ‘champost’ weer olie te maken. Leuk dat het kan, al is dit financieel nog niet haalbaar”, gaf hij aan.

De Scelta-champignons zijn wereldwijd uitgevlogen naar 51 landen. Het bedrijf is zo trots op de Nederlandse champignons dat zij niet meer onder de aandacht gebracht worden als mushrooms maar als Dutchrooms.

Lees ook:

Meer over
Lees ook

Innoveren: ‘DarWin of DarOut?’

DEN BOSCH - “Als je vandaag doet wat je gisteren deed, ben je morgen out-of-business.” Die boodschap gaf Jan-Henk Bouman van Fountainheads mee tijdens het symposium Innoveren in de voedingsmiddelenindustrie. Hij liet aanwezigen de keuze: “Ben je DarWin of DarOut?” In een tijd van exponentiële groei gaan de stappen volgens hem heel hard. “Het begin van exponentiële groei kan lineair lijken en daar zit de verrassing. Ineens is het er: het grote onbekende oftewel ‘The Great Unknown’.” Anders kijken “De eerste 3D-printer stamt uit 1985”, zei Bouman. “Nu pas beïnvloedt deze een breed scala aan vakgebieden."...

DSM wint social media-award Food Top 100

DEN BOSCH - DSM heeft de Food Top 100 award in de categorie social media gewonnen. Opvallend is dat het geen consumentenmerk is dat de prijs wint, maar een bedrijf dat zich onderscheidt met zijn corporate communicatiebeleid. DSM voert op elk medium consistent het corporate beeld door. DSM is internationaal gericht maar heeft ook een Twitter-account voor alleen Nederlandse volgers. Het bedrijf heeft alle kanalen waarop het actief is strak op orde en reageert goed op vragen die binnenkomen. Het social media-team zendt veel berichten, maar creëert ook interactie, zoals op de LinkedIn company-pagina....

Food Top 100 awards voor Unilever, DSM en Heineken

DEN BOSCH - Unilever is het grootste bedrijf van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. De onderneming had in 2013 een omzet van 22,8 miljard euro en staat daarmee bovenaan de Food Top 100, die dinsdag 6 mei is gepresenteerd in Den Bosch. Er waren ook 2 awards voor  DSM (in de categorieën R&D en social media) en een award voor Heineken (in de categorie werkgelegenheid). Unilever wordt op de voet gevolgd door Heineken met een omzet van 21,3 miljard euro. Op de derde plaats staat FrieslandCampina met 11,4 miljard euro. De top-5 wordt gecompleteerd door Vion Food Group met een omzet van 7,0...