Chemisch recyclen kansrijk, maar nog in kinderschoenen

bottles-container-daylight-802221

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) heeft de mogelijkheden voor het chemisch recyclen van kunststoffen geanalyseerd. In het rapport 'Chemische recycling van kunststof verpakkingen' worden de verschillende technieken uitvoerig bekeken.

“De nieuwe technieken zijn veelbelovend, maar chemische recycling staat nog in de kinderschoenen”, zegt Bruijnes. “Het KIDV heeft de kansen van de verschillende chemische recycling technieken voor kunststof verpakkingen in kaart gebracht. Daarbij is gekeken naar mogelijke inputstromen, klimaatimpact, proceskosten, investeringen en belemmeringen in beleid en regelgeving.”

Potentie

Op dit moment wordt 50% van het kunststofverpakkingsafval van huishoudens en bedrijven mechanisch gerecycled. Met de huidige technieken en installaties zijn niet alle typen kunststof verpakkingen te recyclen. Chemische recycling zou het mogelijk maken ook deze stromen recyclebaar te maken. Zo kunnen bijvoorbeeld combinaties van verschillende kunststofsoorten of materialen in één verpakking van elkaar worden gescheiden en kunnen kleur en additieven uit het materiaal worden gehaald.

Kinderschoenen

De afgelopen jaren zijn een aantal initiatieven gestart in Nederland op het gebied van chemische recycling. Om deze technieken op te schalen, moet er nog veel worden onderzocht en in kaart gebracht. Zo is het de vraag hoe kansrijk de verschillende technieken zijn, wat de klimaatimpact ervan is, hoe rendabel ze zijn en welke belemmeringen er zijn op gebied van wetgeving en het zoeken naar investeringen. Het KIDV zet met hun analyse een eerste stap.

Lees ook
Actief plastic tegen voedselverspilling

Actief plastic tegen voedselverspilling

Het EU-project NanoPack ontwikkelde een actieve polymeerfilm die als verpakkingsmateriaal voor voedingsmiddelen dient. Het verpakkingsmateriaal moet de houdbaarheid van het verpakte voedsel aanzienlijk verlengen. Eind vorig jaar werd het project afgerond en de resultaten zien er veelbelovend uit. Op 1 januari 2017 ging het project NanoPack officieel...

Trends in verpakkingsontwerp: ontwerpen met oog op online verkoop

Trends in verpakkingsontwerp: ontwerpen met oog op online verkoop

Een verpakking is allang niet meer slechts een functioneel omhulsel van een product. Consumenten proeven met hun ogen, dus het is zaak eruit te springen in het schap én online. Hoe doe je dat in deze tijd?  Een verpakking ontwerpen is een samenspel tussen de bescherming van het product, distributiegemak, kosten, duurzaamheid en aandacht...

Smart packaging: heden en toekomst

Smart packaging: heden en toekomst

Als er een algemeen buzzword is dat de verpakkingswereld bezighoudt, dan is het ‘smart packaging’. De verpakking wordt digitaal, en gaat communiceren met alle systemen in de logistieke keten én met de smartphone van de consument. We bekijken de trends en ontwikkelingen, van warmtesensors tot augmented reality. In de toekomst zullen...