China gaat zelf yoghurt en babyvoeding maken

melkpoeder315

China gaat dit jaar naar verwachting 175.000 ton mageremelkpoeder importeren, 4,9 procent minder dan vorig jaar. Dat is slecht nieuws voor de EU, samen met Nieuw-Zeeland de belangrijkste exporteur van mageremelkpoeder, schrijft Boerderij.

Vollemelkpoeder

De import van vollemelkpoeder - vrijwel uitsluitend uit Nieuw-Zeeland - zal juist met 7 procent stijgen naar 450.000 ton. China produceert zelf 1,4 miljoen ton vollemelkpoeder. De import van vloeibare melk groeit dit jaar met 15 procent naar 750.000 ton.

"Opvallend is dat een toenemend volume afkomstig is van Chinese productiefaciliteiten overzees", merkt Boerderij op. Een groot deel van deze melkstroom loopt via internetwinkels. China wil vollemelkpoeder om er zelf yoghurt, lang houdbare melk en babyvoeding van te maken. De vraag naar die producten neemt toe. Het land gaat die zelf maken van veilige grondstoffen. Het zorgt ervoor dat de export van merkproducten zoals die van FrieslandCampina en Danone zal afnemen.

Bron: Foodlog

Lees ook:

   
Lees ook
Eerste Nederlandse kalfsvlees onderweg naar China

Eerste Nederlandse kalfsvlees onderweg naar China

Na ruim 17 jaar onderhandelen is de Chinese markt eindelijk geopend voor Nederlands kalfsvlees. De dochterorganisatie van de VanDrie Group, Ekro, heeft als eerste Europese kalverslachterij goedkeuring gekregen om kalfsvleesproducten naar China te mogen exporteren. Deze week wordt de eerste bestelling naar China verscheept, aldus VanDrie Group. Lange...

Heineken sluit miljardendeal met Chinese bierbrouwer

Heineken sluit miljardendeal met Chinese bierbrouwer

Heineken koopt voor 2,6 miljard euro een belang van 40 procent in China Resources Beer Holdings (CR Beer), de Chinese marktleider. China is de grootste biermarkt ter wereld, waar het merk Heineken een marktaandeel van 0.5 procent heeft. Door samen te werken met CR Beer wil Heineken dit veranderen. De 90 brouwerijen van CR Beer gaan nu ook Heineken produceren....

Ingrijpende veranderingen voor wereldwijde food retail

Ingrijpende veranderingen voor wereldwijde food retail

De distributie van voedingsmiddelen ondergaat snelle ontwikkelingen. Sneller dan ooit tevoren! Structuren, organisaties, positionering, offertes, partnerships… geen enkel onderdeel van de sector ontsnapt aan deze veranderingen. “Distributiemodellen worden compleet herzien en bovendien wemelt het van de innovaties die de sector nog beter profileren als...