Chiquita bananen kleuren roze in oktober

Chiquita kleurt roze

Ruim 100 miljoen Chiquita bananen krijgen vanaf half oktober een onderscheidende helderroze sticker. De campagne is gestart in het kader van de ‘Oktober Borstkankermaand’. Chiquita wil zo het belangrijke onderwerp borstkanker onder de aandacht brengen van een breed publiek.

roze chiquita sticker Honderd miljoen Chiquita bananen krijgen wereldwijd de opvallende roze sticker. Hiermee wil het merk aandacht genereren voor een sensitief onderwerp waar veel mensen mee te maken krijgen, en niet alleen in de maand oktober. Met miljoenen nieuwe gevallen per jaar is borstkanker de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen.

De banaan is een van de meest geliefde fruitsoorten in Nederland en wordt bijna dagelijks door jong en oud gegeten. "Onze bananen liggen in bijna ieder huishouden op de fruitschaal. Wij kunnen dus veel mensen bereiken en dat biedt ons de mogelijkheid om borstkanker onder de aandacht te brengen bij een groot publiek. Voor ons reden om deze campagne te starten”, zegt Franklin Ginus, directeur Benelux Chiquita.

Het bedrijf heeft als onderdeel van het corporate social responsibility beleid diverse initiatieven ontwikkeld die gericht zijn op voorlichting over en preventie van kanker. Zo bood het bedrijf in 2012 meer dan 470 vrouwen in Costa Rica gratis borstkankerscreenings aan. Dit jaar doneert Chiquita 350.000 dollar aan diverse kankerstichtingen.

Lees ook
EVMI jaaroverzicht, deel 2: voedselketens ver van huis

EVMI jaaroverzicht, deel 2: voedselketens ver van huis

De laatste dagen van 2020 zijn aangebroken, hoog tijd voor een terugblik op het afgelopen jaar. In 6 delen bladeren we nog eens door de 8 EVMI's die zijn verschenen. Deel 2 staat in het teken van problematiek die zich ver van huis afspeelt, maar wereldwijd een grote impact heeft.

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...

WUR en KeyGene gaan bijdragen aan ontwikkeling Afrikaanse bananenrassen

WUR en KeyGene gaan bijdragen aan ontwikkeling Afrikaanse bananenrassen

De Wageningen University & Research en plantenonderzoekbedrijf KeyGene sluiten zich aan bij het internationale onderzoeksprogramma Accelerated Breeding of Better Bananas (ABBB). Het programma richt zich met name op resistentie tegen de beruchte Panamaziekte.