Chiquita verduurzaamt de containervloot

Chiquita - Behind the blue sticker - png 4096x2160

Chiquita heeft 65 procent van haar containervloot vernieuwd. Dit zorgt voor een elektriciteitsbesparing van 34 miljoen kilowattuur per jaar en een jaarlijkse reductie van 17.000 ton CO2-uitstoot.

Een van de belangrijkste manieren voor Chiquita om energie te besparen en duurzaamheid te verbeteren, is het vernieuwen van de koelsystemen voor bananen, waarbij gekoelde containers de belangrijkste componenten zijn in de supply chain-logistiek van bananen. Daarom is het management in 2009 begonnen aan een uitgebreid programma voor gekoelde containerupgrades.

De nieuwe containers hebben de volgende voordelen:

  • Ze hebben minder energie nodig.
  • Ze zijn uitgerust met duurzame koelmiddelen
  • Het isolatiemateriaal leidt tot minder CO2-emissie.

Tussen januari 2015 en eind 2017 verving Chiquita 4.570 oudere containers. Voor 2015 waren al 7.000 containers vervangen. Ondanks een toename van 25 procent van het totale aantal containers, verminderde Chiquita het elektriciteitsverbruik met 11 procent. De impact van deze vlootvernieuwing is aanzienlijk: per nieuwe container realiseert Chiquita een energiebesparing van wel 35 procent in vergelijking met de oude containers.

Daarnaast bespaart Chiquita energie door gebruik te maken van de Quest-software. Deze software schakelt de containercompressor automatisch uit zonder de kwaliteit van het opgeslagen fruit te beïnvloeden: 58 procent energiebesparing in vergelijking met de oudere eenheden.

Als gevolg van deze verbeteringen is een elektriciteitsbesparing bereikt van 34 miljoen kilowattuur per jaar. Op het gebied van duurzaamheid leidt dit tot een jaarlijkse reductie van 17.000 ton CO2-uitstoot.

 
Lees ook
Vion zet in op duurzaamheid

Vion zet in op duurzaamheid

In 2019 zette Vion met de strategie 'Building Balanced Chains' succesvol in op duurzaamheid. Daarnaast was 2019 in financiële zin een goed jaar, met goede marges in Europa en een toegenomen vraag in Azië. Dat staat in het jaarverslag van het bedrijf. In 2020 gaat Vion door met de 'Building Balanced Chains'-strategie, maar het bedrijf voorziet grote...

Belgisch brood bakken op Mars

Belgisch brood bakken op Mars

Zullen de eerste mensen die op Mars brood bakken en eten dat doen dankzij een Belgische doorbraak? Dat is de uitdaging voor het SpaceBakery-project , een uniek consortium dat uit zeven Belgische organisaties bestaat en door de bakkerij-, banket- en chocoladedeskundigengroep Puratos geleid wordt. Inmiddels is er een budget van meer dan 6,3 miljoen euro...

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.