Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

AH schap

Jaarlijks komt het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé uit. Het rapport keek dit jaar voor het eerst naar duurzaamheid. De titel 'Beste chocoladeschap' gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn.  Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09).

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 huishoudens. Uit het rapport blijkt dat voor slechts 19 procent van de chocoladekopers is een keurmerk belangrijk is in de aankoopbeslissing. De belangrijkste aspecten zijn smaak (89 procent) en soort (84 procent).

Duurzame chocolade

Hoewel duurzaamheid een kleine rol speelt in de aankoopbeslissing geeft 53 procent aan een ruim aanbod van duurzame producten belangrijk te vinden. Het produceren van chocolade zonder kinderarbeid (36 procent) en het drijven van eerlijke handel met leveranciers (24 procent) zijn de belangrijkste aspecten met het oog op duurzame chocolade.

Prijs-kwaliteitperceptie

Vergeleken met vorig jaar, laten hard discounters en low-end retail een stabiele of dalende score zien op het gebied van service. Opmerkelijk is dat ze ook dalen op het aspect van voordeel. Sommige partijen dalen op het gebied van prijzen zelfs onder het gemiddelde van totaal supermarken.

Net zoals vorig jaar is Albert Heijn de grote winnaar. De formule behaalt zowel een eerste plaats voor waardering als een eerste plaats voor prestatie. Deen stijgt van de derde naar de tweede plek. Plus maakt de top drie compleet. Daarnaast scoren AH XL en Plus het hoogst bij de keuze aan duurzame producten.

Lees ook:

 
Lees ook
Nestlé stelt nieuwe klimaatdoelen voor 2050

Nestlé stelt nieuwe klimaatdoelen voor 2050

Nestlé heeft plannen bekend gemaakt waarmee de foodmultinational in 2050 klimaatneutraal wil zijn. In de afgelopen jaren heeft het bedrijf naar eigen zeggen het beleid aangepast naar de ambitie van het Parijsakkoord om de opwarming van de aarde onder de twee graden te houden. Nu committeert Nestlé zich aan de ambitie om de opwarming tot...

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Albert Heijn en McDonald's over hun kippen en de lat van Wakker Dier

Voor de Liegebeest-campagne van dit jaar nomineerde Wakker Dier 5 bedrijven. In eerdere jaren konden bedrijven door hun reclame-uitingen aan de nominatie 'ontsnappen'. Dit jaar lijkt Wakker Dier bedrijven en supermarkten in de hoek te drijven: legt Wakker Dier de lat te hoog? We vroegen het na bij de genomineerden.

Brood met quinoa en zeewier bij Bakker van Vessem

Brood met quinoa en zeewier bij Bakker van Vessem

Bakker Jos Huijbregts van Bakker van Vessem deed tijdens een reis door de provincie Zeeland inspiratie op voor een nieuw brood. Hiervoor gebruikt hij uitsluitend lokale producten, namelijk tarwe, quinoa en zeewier, en een klein beetje zout.