Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

AH schap

Jaarlijks komt het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé uit. Het rapport keek dit jaar voor het eerst naar duurzaamheid. De titel 'Beste chocoladeschap' gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn.  Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09).

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 huishoudens. Uit het rapport blijkt dat voor slechts 19 procent van de chocoladekopers is een keurmerk belangrijk is in de aankoopbeslissing. De belangrijkste aspecten zijn smaak (89 procent) en soort (84 procent).

Duurzame chocolade

Hoewel duurzaamheid een kleine rol speelt in de aankoopbeslissing geeft 53 procent aan een ruim aanbod van duurzame producten belangrijk te vinden. Het produceren van chocolade zonder kinderarbeid (36 procent) en het drijven van eerlijke handel met leveranciers (24 procent) zijn de belangrijkste aspecten met het oog op duurzame chocolade.

Prijs-kwaliteitperceptie

Vergeleken met vorig jaar, laten hard discounters en low-end retail een stabiele of dalende score zien op het gebied van service. Opmerkelijk is dat ze ook dalen op het aspect van voordeel. Sommige partijen dalen op het gebied van prijzen zelfs onder het gemiddelde van totaal supermarken.

Net zoals vorig jaar is Albert Heijn de grote winnaar. De formule behaalt zowel een eerste plaats voor waardering als een eerste plaats voor prestatie. Deen stijgt van de derde naar de tweede plek. Plus maakt de top drie compleet. Daarnaast scoren AH XL en Plus het hoogst bij de keuze aan duurzame producten.

Lees ook:

 
Lees ook
COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

COV streeft naar duurzame arbeid in de vleessector

Zomer 2021 startte de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en haar leden na gesprekken met de toenmalige Ministers van LNV en SZW, vakbonden en de dierenbescherming met het initiatief ‘Naar duurzame arbeid in de vleessector’.

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Avocado’s van supermarkt Picnic krijgen extra beschermlaagje voor langere houdbaarheid

Online supermarkt Picnic voegt een dun beschermlaagje toe aan avocado’s om deze langer eetbaar te houden. De bescherming is een plantaardig product afkomstig uit de schillen, zaden en pulp van vruchten, dat wordt aangebracht door de Nederlandse leverancier. Klanten van Picnic kunnen de vruchten hierdoor langer gebruiken.