Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

AH schap

Jaarlijks komt het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé uit. Het rapport keek dit jaar voor het eerst naar duurzaamheid. De titel 'Beste chocoladeschap' gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn.  Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09).

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 huishoudens. Uit het rapport blijkt dat voor slechts 19 procent van de chocoladekopers is een keurmerk belangrijk is in de aankoopbeslissing. De belangrijkste aspecten zijn smaak (89 procent) en soort (84 procent).

Duurzame chocolade

Hoewel duurzaamheid een kleine rol speelt in de aankoopbeslissing geeft 53 procent aan een ruim aanbod van duurzame producten belangrijk te vinden. Het produceren van chocolade zonder kinderarbeid (36 procent) en het drijven van eerlijke handel met leveranciers (24 procent) zijn de belangrijkste aspecten met het oog op duurzame chocolade.

Prijs-kwaliteitperceptie

Vergeleken met vorig jaar, laten hard discounters en low-end retail een stabiele of dalende score zien op het gebied van service. Opmerkelijk is dat ze ook dalen op het aspect van voordeel. Sommige partijen dalen op het gebied van prijzen zelfs onder het gemiddelde van totaal supermarken.

Net zoals vorig jaar is Albert Heijn de grote winnaar. De formule behaalt zowel een eerste plaats voor waardering als een eerste plaats voor prestatie. Deen stijgt van de derde naar de tweede plek. Plus maakt de top drie compleet. Daarnaast scoren AH XL en Plus het hoogst bij de keuze aan duurzame producten.

Lees ook:

 
Lees ook
Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Interview: Nestlé in coronatijd

Interview: Nestlé in coronatijd

De coronacrisis heeft ook voor grote fabrikanten allerlei consequenties. We spreken met Marjolijn Niggebrugge, commercieel directeur van Nestlé Nederland.  Net als zovelen, werkt Niggebrugge nu thuis. Met merken als KitKat, Nescafé, Maggi, Starbucks, Garden Gourmet en Wagner opereert Nestlé in allerlei categorieën voor...

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. BEUC onderzocht via een enquête de mening van...