Duurzaamheid belangrijk voor 'Beste Chocoladeschap'

AH schap

Jaarlijks komt het GfK chocolade zomerrapport van Nestlé uit. Het rapport keek dit jaar voor het eerst naar duurzaamheid. De titel 'Beste chocoladeschap' gaat voor de zesde keer naar Albert Heijn.  Het eindcijfer van het chocoladeschap is nagenoeg even positief als vorig jaar (7.08 in plaats van 7.09).

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 6.000 huishoudens. Uit het rapport blijkt dat voor slechts 19 procent van de chocoladekopers is een keurmerk belangrijk is in de aankoopbeslissing. De belangrijkste aspecten zijn smaak (89 procent) en soort (84 procent).

Duurzame chocolade

Hoewel duurzaamheid een kleine rol speelt in de aankoopbeslissing geeft 53 procent aan een ruim aanbod van duurzame producten belangrijk te vinden. Het produceren van chocolade zonder kinderarbeid (36 procent) en het drijven van eerlijke handel met leveranciers (24 procent) zijn de belangrijkste aspecten met het oog op duurzame chocolade.

Prijs-kwaliteitperceptie

Vergeleken met vorig jaar, laten hard discounters en low-end retail een stabiele of dalende score zien op het gebied van service. Opmerkelijk is dat ze ook dalen op het aspect van voordeel. Sommige partijen dalen op het gebied van prijzen zelfs onder het gemiddelde van totaal supermarken.

Net zoals vorig jaar is Albert Heijn de grote winnaar. De formule behaalt zowel een eerste plaats voor waardering als een eerste plaats voor prestatie. Deen stijgt van de derde naar de tweede plek. Plus maakt de top drie compleet. Daarnaast scoren AH XL en Plus het hoogst bij de keuze aan duurzame producten.

Lees ook:

 
Lees ook
Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Nestlé verliest rechtszaak tegen Impossible Foods

Foodmultinational Nestlé moet de naam van zijn vegetarische ‘Incredible Burger’ veranderen. Dat oordeelde de rechtbank in Den Haag in de rechtszaak die werd aangespannen door het Amerikaanse Impossible Foods, die de Europese markt wil veroveren met zijn eveneens plantaardige ‘Impossible Burger’. Nestlé zegt in hoger beroep te gaan tegen de uitspraak.

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nespresso introduceert koffiecup van 80% gerecycled aluminium

Nestlé introduceert koffiecapsules die voor 80% uit gerecycled aluminium bestaan. Dat heeft het bedrijf bekend gemaakt in een persbericht. Het eerste koffieproduct dat in deze capsules zijn verpakt, is de Original Line Master Origin Colombia koffie van Nespresso. Volgens Nestlé zijn dit de eerste cups die gemaakt zijn van 80% gerecycled...