Chocoladeliefhebbers willen duurzame cacao
Beeld: cacaovruchten, door Alexandre Brondino via Unsplash
Europese consumenten kiezen het liefst chocoladeproducten met duurzaam verkregen cacao en zijn bereid daar extra voor te betalen. Dat wijst onderzoek van Cargill uit.
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor chocolade en andere producten met cacao. Het beïnvloedt de keuzes die consumenten maken en hun meningen over merken. Onderzoek van Cargill, waarbij 7000 mensen uit tien Europese landen een enquête invulden, laat zien dat consumenten zoeken naar verpakkingen die aantonen dat het product duurzaam is. Ze zijn bereid meer te betalen voor merken die investeren in milieugerelateerde of sociale initiatieven.
Uiteindelijk zijn smaak en prijs nog wel de twee belangrijkste factoren, maar duurzaamheid wordt, met name onder jongeren, een steeds relevanter onderdeel als ze chocolade kopen. "De verwachtingen van de consument zijn hoger dan ooit", zegt Niels Boetje, managing director Cocoa bij Cargill in een persbericht van het bedrijf. 70% van de deelnemers weegt duurzaamheid mee als ze voedingsproducten kopen. Bijna driekwart van de frequente chocolade-eters geeft aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Met name jonge consumenten (18-34 jaar) zijn zich bewust van de problematiek rondom cacaoproductie, zoals kinderarbeid en ontbossing.
Als consumenten zien dat bedrijven investeren in zaken als kinderarbeid en ontbossing, ervaren ze het merk als aantrekkelijker, betrouwbaarder en van hogere kwaliteit. Barrières zijn er ook, want als producten niet goed verkrijgbaar zijn of als moeilijk te bepalen is welke producten duurzaam zijn, kan dat de consument tegenhouden. Toch zegt 68% meer te willen betalen voor chocolade met duurzame cacao.
"Cargill opereert in het midden van de productieketen", zegt Boetje. "We zijn de brug tussen cacao-producerende landen en de consument. Dat betekent dat we de duurzaamheidsinitiatieven van fabrikanten kunnen ondersteunen en kunnen werken aan initiatieven die de klant belangrijk vindt."
Via deze link vind je meer informatie over het onderzoek.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely keynote spreker Food Technology
Food Technology biedt in 2023 een gevarieerd programma van sprekers. Lean Goedegebuure van Tony Chocolonely is keynote spreker. In zijn presentatie staat de traceerbaarheid van de Tony’s Chocolonely-reep.
Zonder prijsverhoging cacao zijn duurzame initiatieven van chocoladebedrijven ineffectief
Nog geen van de grote chocoladeproducenten betaalt voldoende voor cacao om armoede onder cacaoboeren uit te bannen. Dat blijkt uit het rapport ‘Cacao Barometer 2022’ van VOICE Network. Ondanks dat de cacaosector zelf initiatieven neemt om de productie te verduurzamen, wordt de kernoorzaak van alle problemen - hardnekkige armoede - niet aangepakt. Terwijl...
Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken
Ben & Jerry’s gaat samenwerken met Tony’s Chocolonely bij het inkopen van cacao. De ijsfabrikant wil dat de chocolade die in de producten verwerkt wordt volledig is geproduceerd zonder kinderarbeid en moderne slavernij.