Chocoladeliefhebbers willen duurzame cacao

cacaovrucht

Beeld: cacaovruchten, door Alexandre Brondino via Unsplash

Europese consumenten kiezen het liefst chocoladeproducten met duurzaam verkregen cacao en zijn bereid daar extra voor te betalen. Dat wijst onderzoek van Cargill uit. 

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor chocolade en andere producten met cacao. Het beïnvloedt de keuzes die consumenten maken en hun meningen over merken. Onderzoek van Cargill, waarbij 7000 mensen uit tien Europese landen een enquête invulden, laat zien dat consumenten zoeken naar verpakkingen die aantonen dat het product duurzaam is. Ze zijn bereid meer te betalen voor merken die investeren in milieugerelateerde of sociale initiatieven.

Uiteindelijk zijn smaak en prijs nog wel de twee belangrijkste factoren, maar duurzaamheid wordt, met name onder jongeren, een steeds relevanter onderdeel als ze chocolade kopen. "De verwachtingen van de consument zijn hoger dan ooit", zegt Niels Boetje, managing director Cocoa bij Cargill in een persbericht van het bedrijf. 70% van de deelnemers weegt duurzaamheid mee als ze voedingsproducten kopen. Bijna driekwart van de frequente chocolade-eters geeft aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Met name jonge consumenten (18-34 jaar) zijn zich bewust van de problematiek rondom cacaoproductie, zoals kinderarbeid en ontbossing. 

Als consumenten zien dat bedrijven investeren in zaken als kinderarbeid en ontbossing, ervaren ze het merk als aantrekkelijker, betrouwbaarder en van hogere kwaliteit. Barrières zijn er ook, want als producten niet goed verkrijgbaar zijn of als moeilijk te bepalen is welke producten duurzaam zijn, kan dat de consument tegenhouden. Toch zegt 68% meer te willen betalen voor chocolade met duurzame cacao.

"Cargill opereert in het midden van de productieketen", zegt Boetje. "We zijn de brug tussen cacao-producerende landen en de consument. Dat betekent dat we de duurzaamheidsinitiatieven van fabrikanten kunnen ondersteunen en kunnen werken aan initiatieven die de klant belangrijk vindt."

Via deze link vind je meer informatie over het onderzoek.

Lees ook
Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely gaan samenwerken

Ben & Jerry’s gaat samenwerken met Tony’s Chocolonely bij het inkopen van cacao. De ijsfabrikant wil dat de chocolade die in de producten verwerkt wordt volledig is geproduceerd zonder kinderarbeid en moderne slavernij.

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

Fins bedrijf Fazer onderzoekt cacao op basis van cellulaire landbouw

De Finse zoetwarenproducent Fazer werkt aan een onderzoek naar de mogelijkheden van cellulaire landbouw voor een duurzame productie van cacao. De producent vindt het belangrijk om alternatieven voor traditionele cacaoteelt te onderzoeken vanwege duurzaamheid, klimaatverandering en het welzijn van boeren en werknemers in de cacaoproductie.

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade chocolade opnieuw Fairtrade gecertificeerd

Verkade is weer terug bij Fairtrade. Na 6 jaar geen Fairtrade keurmerk dragen, is het partnerschap tussen de partijen nu hernieuwd.