Chocoladeliefhebbers willen duurzame cacao

cacaovrucht

Beeld: cacaovruchten, door Alexandre Brondino via Unsplash

Europese consumenten kiezen het liefst chocoladeproducten met duurzaam verkregen cacao en zijn bereid daar extra voor te betalen. Dat wijst onderzoek van Cargill uit. 

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor chocolade en andere producten met cacao. Het beïnvloedt de keuzes die consumenten maken en hun meningen over merken. Onderzoek van Cargill, waarbij 7000 mensen uit tien Europese landen een enquête invulden, laat zien dat consumenten zoeken naar verpakkingen die aantonen dat het product duurzaam is. Ze zijn bereid meer te betalen voor merken die investeren in milieugerelateerde of sociale initiatieven.

Uiteindelijk zijn smaak en prijs nog wel de twee belangrijkste factoren, maar duurzaamheid wordt, met name onder jongeren, een steeds relevanter onderdeel als ze chocolade kopen. "De verwachtingen van de consument zijn hoger dan ooit", zegt Niels Boetje, managing director Cocoa bij Cargill in een persbericht van het bedrijf. 70% van de deelnemers weegt duurzaamheid mee als ze voedingsproducten kopen. Bijna driekwart van de frequente chocolade-eters geeft aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Met name jonge consumenten (18-34 jaar) zijn zich bewust van de problematiek rondom cacaoproductie, zoals kinderarbeid en ontbossing. 

Als consumenten zien dat bedrijven investeren in zaken als kinderarbeid en ontbossing, ervaren ze het merk als aantrekkelijker, betrouwbaarder en van hogere kwaliteit. Barrières zijn er ook, want als producten niet goed verkrijgbaar zijn of als moeilijk te bepalen is welke producten duurzaam zijn, kan dat de consument tegenhouden. Toch zegt 68% meer te willen betalen voor chocolade met duurzame cacao.

"Cargill opereert in het midden van de productieketen", zegt Boetje. "We zijn de brug tussen cacao-producerende landen en de consument. Dat betekent dat we de duurzaamheidsinitiatieven van fabrikanten kunnen ondersteunen en kunnen werken aan initiatieven die de klant belangrijk vindt."

Via deze link vind je meer informatie over het onderzoek.

Lees ook
Staking bij Cargill is voorbij

Staking bij Cargill is voorbij

Na een staking van vier dagen, waarbij Cargill-medewerkers van vier Nederlandse fabrieken het werk stillegden, heeft de voedingsmiddelengigant een nieuw cao-voorstel gedaan. 88% stemde voor en daarom hebben de medewerkers vrijdagmiddag 22 januari hun werk weer hervat.

Medewerkers van Cargill leggen werk neer

Medewerkers van Cargill leggen werk neer

Sinds het middaguur van maandag 18 januari liggen de vier Nederlandse fabrieken van Cargill stil. Vakbonden FNV en CNV hebben een staking uitgeroepen en eisen onder meer 5% loonsverhoging.

Een eerlijke cacaoprijs kan alleen met structurele verandering

Een eerlijke cacaoprijs kan alleen met structurele verandering

Grootschalige armoede, kinderarbeid en ontbossing zijn nog steeds aan de orde van de dag bij boeren en arbeiders in de cacaoproductie. Hoewel er zeker aandacht was voor deze problemen in de afgelopen decennia, zijn er tot op heden nog steeds geen structurele oplossingen. Dat concludeert de Cacao Barometer 2020, de nieuwste versie van een tweejaarlijkse...