Chocolademaker Cadbury neemt portiecontrole voor kindertussendoortjes in eigen hand

Cadbury chocolade via Pixabay

Mondelēz International presenteerde maandag zijn plannen om het aantal calorieën in chocolade- en koekproducten voor kinderen te verlagen tot maximaal 100 calorieën per stuk voor zijn merk Cadbury. Dit doet de multinational door de verpakkingen van de tussendoortjes te verkleinen. Door deze ‘geforceerde portiecontrole’ hopen ze bij te dragen aan de strijd tegen obesitas bij kinderen.

Portiecontrole wordt gezien als een van de meest effectieve manieren om mensen te helpen hun calorie-inname in balans te brengen, schrijft Mondelēz in zijn persbericht. Het bedrijf wil daarom ouders ondersteunen bij het kiezen van een 'verantwoorde traktatie' voor hun kinderen.

“Door de introductie van de caloriedrempel wordt het voor ouders makkelijker om iets lekkers te vinden onder de 100 calorieën waar kinderen van kunnen genieten. We willen hiermee ons steentje bijdragen aan de aanpak van kinderobesitas,” zegt Louise Stigant, UK Managing Director van Mondelēz International. Het initiatief wordt allereerst uitgerold in het Verenigd Koninkrijk en in Ierland. Stigant: “We richten ons op de gebieden waar we de grootste impact kunnen hebben.”

Kleinere verpakkingen

“Om de calorieën te verminderen, hebben we besloten om de grootte van de producten iets te verkleinen om de caloriedrempel te halen”, laat een woordvoerder van Mondelēz weten aan The Independent. In Foodnavigator laat het bedrijf optekenen dat het nog niet klaar is om de recepten van de producten te veranderen, omdat ze daar minder lekker van worden.

Chocolademaker Cadbury kiest al langer voor kleinere porties en gezonde(re) keuzes. In 2014 voerde het zoetwarenbedrijf al een caloriedrempel van 250 kcal in op alle single-serve chocoladerepen en het kwam recent ook al met portieverpakkingen tot 100 kcal voor een aantal producten. Het bedrijf besloot al eens eerder om zijn repen te verkleinen. Dat werd Cadbury toen niet in dank afgenomen. Om krimpflatie tegen te gaan, voegt Cadbury bij sommige producten een extra zakje toe aan de grootverpakking terwijl de adviesprijs hetzelfde blijft, liet Cadbury's ons desgevraagd weten.

Mondelez International, Cadbury via persbericht

Food-multinationals bestrijden obesitas

De aanpak van kleinere porties tegen kinderobesitas is onderdeel van een plan van aanpak van de multinationals Mars, Nestlé en Cadbury dat in 2017 al werd aangekondigd. Cadbury is de eerste die de maatregel in de praktijk brengt. Een klein deel van de vernieuwde verpakkingen zal komende maand al in de winkels liggen. Het gros volgt in 2020 en de laatste producten zullen in 2021 worden aangepast. 

De consument krijgt een kleinere portie, een even dure grootverpakking en een extra snackmoment, minder calorieën en het gevoel van een gezondere snack.

Bron: Foodlog, 7/8/2019

Lees ook
Aldi en Lidl stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen

Aldi en Lidl stoppen met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen

Aldi stopt vanaf 1 oktober met de verkoop van energiedrankjes aan kinderen jonger dan 14 jaar. Dat maakte de supermarkt dinsdagochtend 3 juli bekend. Enkele uren later gaf ook Lidl aan te stoppen met de verkoop aan kinderen onder de 14. Ze starten hiermee op 1 september. Energiedrankjes Energiedrankjes bevatten veel suiker en cafeïne en andere oppeppende...

120 biologische boerderijen zetten de deuren open

120 biologische boerderijen zetten de deuren open

Op 16 en 17 juni organiseert  ‘Lekker naar de Bioboer’ verschillende activiteiten bij 120 biologische boerderijen. Kom in contact met de biologische boer en neem een kijkje op de boerderij. De organisatie wil met dit evenement laten zien waar het biologische keurmerk voor staat.  Zo biedt  het keurmerk garantie dat het een kwaliteitsproduct is. Ook...

Vloggers beïnvloeden koopgedrag 1 op de 6 kinderen

Vloggers beïnvloeden koopgedrag 1 op de 6 kinderen

Eén op de 6 kinderen van 8 tot 11 jaar oud koopt graag iets omdat vloggers het promoten of onder de aandacht brengen. Dat blijkt uit het Junior Monitor-onderzoek onder ruim 1.000 basisschoolkinderen door het overheidsplatform Wijzer in Geldzaken in het kader van de Week van het Geld (12 tot en met 16 maart). Vrienden en reclame blijken de meeste invloed...