Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

foodwatch-gouden-windei

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren.

‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze claims op het etiket, van ‘rijk aan vezels’ tot ‘geen geraffineerde suikers’ zijn onmiskenbaar bedoeld om het product gezond te doen overkomen. Intussen bestaat deze chocopasta voor meer dan 30% uit suiker, wat tegen alle voedingsadviezen voor jonge kinderen indruist. Het lijkt zelfs de zelfopgelegde waarden van De Kleine Keuken tegen te spreken. “De Kleine Keuken is opgericht vanuit een heldere missie. Écht goede voeding maken zodat elk kind gezond en energiek opgroeit”, valt op de website van het bedrijf te lezen. “Minder zoet, zodat kinderen niet vanaf jongs af aan al wennen aan mierzoete smaken.” Terwijl de winnaar van vorig jaar, Coca-Cola ‘Smart Water’ (gedestilleerd water), vooral ongezond was voor de portemonnee, is het zoete babyproduct met gezondheidsclaims erop potentieel een stuk schadelijker.

Andere kanshebbers

Wat dit jaar verder de ergernis van het publiek opwekte, waren met name de groenten uit onder andere Peru en Egypte die Albert Heijn aanprees als seizoensgroenten. De supermarkt heeft reeds voor de uitslag toegezegd de groenten niet meer op die manier aan te prijzen en werd mede daardoor niet de winnaar. De andere ongezonde producten met gezondheidsclaims die voor de ‘prijs’ waren genomineerd, zoals Kelloggs Coco Pops reep en Damhert Woudvruchten, eindigden een stuk lager. Blijkbaar maken consumenten zich een stuk minder zorgen over hun eigen gezondheid dan over die van hun kinderen.

Lees ook
Gebrek aan transparantie bij Wageningen University wordt hersteld

Gebrek aan transparantie bij Wageningen University wordt hersteld

Begin november publiceerde Foodwatch een onderzoeksrapport waarin staat vermeld dat bijna de helft van de 24 bijzonder hoogleraren voeding van Wageningen University & Research (WUR) niet transparant zijn over hun nevenwerkzaamheden. De WUR erkent de constatering van Foodwatch en past de tekortkomingen aan.

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Foodwatch en Farmers Defence Force vragen aandacht voor CETA-audit uit mei

Foodwatch en Farmers Defence Force vragen aandacht voor CETA-audit uit mei

Uit een audit van de Europese commissie blijkt dat de mogelijkheid bestaat dat Canada met hormonen gevoed rundvlees naar Europa exporteert. Volgens de CETA-handelsverdragen, mag Canada alleen hormoon-vrij rundvlees exporteren. Het Canadese traceerbaarheid- en controlesysteem kent echter gebreken, waardoor verboden export mogelijk toch plaatsvond.