Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

foodwatch-gouden-windei

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren.

‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze claims op het etiket, van ‘rijk aan vezels’ tot ‘geen geraffineerde suikers’ zijn onmiskenbaar bedoeld om het product gezond te doen overkomen. Intussen bestaat deze chocopasta voor meer dan 30% uit suiker, wat tegen alle voedingsadviezen voor jonge kinderen indruist. Het lijkt zelfs de zelfopgelegde waarden van De Kleine Keuken tegen te spreken. “De Kleine Keuken is opgericht vanuit een heldere missie. Écht goede voeding maken zodat elk kind gezond en energiek opgroeit”, valt op de website van het bedrijf te lezen. “Minder zoet, zodat kinderen niet vanaf jongs af aan al wennen aan mierzoete smaken.” Terwijl de winnaar van vorig jaar, Coca-Cola ‘Smart Water’ (gedestilleerd water), vooral ongezond was voor de portemonnee, is het zoete babyproduct met gezondheidsclaims erop potentieel een stuk schadelijker.

Andere kanshebbers

Wat dit jaar verder de ergernis van het publiek opwekte, waren met name de groenten uit onder andere Peru en Egypte die Albert Heijn aanprees als seizoensgroenten. De supermarkt heeft reeds voor de uitslag toegezegd de groenten niet meer op die manier aan te prijzen en werd mede daardoor niet de winnaar. De andere ongezonde producten met gezondheidsclaims die voor de ‘prijs’ waren genomineerd, zoals Kelloggs Coco Pops reep en Damhert Woudvruchten, eindigden een stuk lager. Blijkbaar maken consumenten zich een stuk minder zorgen over hun eigen gezondheid dan over die van hun kinderen.

Lees ook
Nominaties Gouden Windei 2019

Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN. In een blikje...

Foodwatch ontdekt minerale oliën in babyvoeding

Foodwatch ontdekt minerale oliën in babyvoeding

Voedselwaakhond Foodwatch slaat alarm vanwege minerale oliën die zij in babyvoeding gevonden zouden hebben. Deze stoffen, ook wel aangeduid als MOAH, zijn potentieel kankerverwekkend. Foodwatch liet laboratoriumtests uitvoeren op vier Nederlandse blikken melkpoeder en vond minerale oliën bij drie van de merken: Neolac Biologisch 1 Volledige...