Chocopasta voor baby’s wint Gouden Windei 2019

foodwatch-gouden-windei

Ook dit jaar maakte Foodwatch weer een aantal partijen ongelukkig met Gouden Windei-verkiezing voor het meest misleidende product. Dit jaar werd chocopasta voor baby’s van De Kleine Keuken door het publiek als meest misleidend ervaren.

‘Vanaf 8 maanden’ staat er groot op de pot biologische chocopasta van De Kleine Keuken. De talloze claims op het etiket, van ‘rijk aan vezels’ tot ‘geen geraffineerde suikers’ zijn onmiskenbaar bedoeld om het product gezond te doen overkomen. Intussen bestaat deze chocopasta voor meer dan 30% uit suiker, wat tegen alle voedingsadviezen voor jonge kinderen indruist. Het lijkt zelfs de zelfopgelegde waarden van De Kleine Keuken tegen te spreken. “De Kleine Keuken is opgericht vanuit een heldere missie. Écht goede voeding maken zodat elk kind gezond en energiek opgroeit”, valt op de website van het bedrijf te lezen. “Minder zoet, zodat kinderen niet vanaf jongs af aan al wennen aan mierzoete smaken.” Terwijl de winnaar van vorig jaar, Coca-Cola ‘Smart Water’ (gedestilleerd water), vooral ongezond was voor de portemonnee, is het zoete babyproduct met gezondheidsclaims erop potentieel een stuk schadelijker.

Andere kanshebbers

Wat dit jaar verder de ergernis van het publiek opwekte, waren met name de groenten uit onder andere Peru en Egypte die Albert Heijn aanprees als seizoensgroenten. De supermarkt heeft reeds voor de uitslag toegezegd de groenten niet meer op die manier aan te prijzen en werd mede daardoor niet de winnaar. De andere ongezonde producten met gezondheidsclaims die voor de ‘prijs’ waren genomineerd, zoals Kelloggs Coco Pops reep en Damhert Woudvruchten, eindigden een stuk lager. Blijkbaar maken consumenten zich een stuk minder zorgen over hun eigen gezondheid dan over die van hun kinderen.

Lees ook
Nestlé kiest voor Nutri-Score

Nestlé kiest voor Nutri-Score

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht. De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score...

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Nieuwe bacteriecultuur voor zoetere yoghurt

Chr. Hansen heeft een nieuwe bacteriecultuur op de markt gebracht waarmee producenten zoetere yoghurt kunnen maken. Daardoor hoeven achteraf minder suikers te worden toegevoegd. De nieuwe bacteriecultuur, die van Chr. Hansen de lieftallige naam Sweety Y-1 kreeg, zou volgens het bedrijf voor minder verzuring zorgen gedurende de houdbaarheid van de...