Cichorei vervangt suiker in AH snoep en drop

AH-drop-suikerreductie

Vanaf vandaag ligt in het schap bij Albert Heijn drop en snoep van het eigen merk met 30% minder suiker. De supermarktketen breidt daarnaast ook het assortiment suikervrije producten uit met suikervrij snoep. Dat meldt de marktleider in een persbericht. 

Aan het nieuwe assortiment drop en snoep zijn geen zoetstoffen toegevoegd. Een natuurlijk extract van de cichoreiwortel, ook wel bekend van de surrogaatkoffie, vervangt een deel van de suiker. Cichorei is een plant die inuline in de wortels opslaat. Het cichorei-extract is ook een beetje zoet, zodat het snoep en de drop 30% minder suiker en 15% minder calorieën kunnen bevatten dan de standaard receptuur. Het snoep smaakt voldoende zoet en is in de nieuwe samenstelling iets fruitiger van smaak, volgens Albert Heijn. 

Volgens Gert Zwitser, Lead Category Zoetwaren, groeit de vraag naar dit soort producten. Albert Heijn zet al een tijdje in op suikerreductie. Vóór het einde van 2020 wil de marktleider één miljard suikerklontjes uit zijn huismerkproducten gehaald hebben. Dankzij deze inspanningen werd Albert Heijn verkozen tot beste supermarkt van het jaar 2018 in het GfK-Schapimago onderzoek Suikerwerk.

Bron: Foodlog

Lees ook
Cargill zet in op chocolade met minder suiker

Cargill zet in op chocolade met minder suiker

Cargill investeert vier miljoen euro in haar Belgische fabriek in Moeskroen om chocolade met dertig procent minder suiker te kunnen produceren. Hiermee wil het Amerikaanse familiebedrijf de groeiende nichemarkt van zoetwaren met verlaagde suikergehaltes bedienen. Met een breed assortiment aan suikervervangers en een doseringssysteem kan het suikergehalte...

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Snackproducenten staan onder grote druk de hoeveelheid zout en suiker in hun producten te verlagen. Maar verschillende chocoladerepen zijn in de afgelopen vijfentwintig jaar juist zoeter geworden, ontdekten Britse onderzoekers. Onderzoekers van Queen Mary University in Londen vonden informatie over de formulering van (in Groot-Brittannië verkochte)...

Herformulering bakkerijproducten volledig uitgeplozen

Herformulering bakkerijproducten volledig uitgeplozen

Subtiele verschillen in de ingrediënten en het bakproces bepalen of iets als zachte cake of krokant koekje uit de oven komt. Wageningen Universiteit & Research dook diep in de natuurkunde en weet nu aan welke knoppen je bij bakkerijproducten moet draaien om bijvoorbeeld suiker, vet of zout te reduceren. Een flink deel van de consumenten zal...