Claim ‘zonder toegevoegde suikers’ vaak misleidend

Bowls of Sugar

De Reclame Code Commissie deed vorige week uitspraak over producten van onder andere Kellogg’s, Jumbo en Albert Heijn die werden aangeprezen met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’. In zeven van de negen gevallen oordeelde de commissie dat de claim misleidend was, omdat duidelijk wél suiker was toegevoegd.

Foodwatch diende de klachten in bij de RCC over producten waar volgens de verpakking geen suiker aan is toegevoegd, terwijl dat volgens de voedselwaakhond wel het geval is. In zeven gevallen stelt de commissie Foodwatch in het gelijk.

Misleiding

Het gaat bijvoorbeeld om twee soorten ontbijtgranen van Jumbo en Kellogg’s, waar dadelpasta aan is toegevoegd. Ook Rinse Appelstroop werd door Albert Heijn aangeprezen met die claim, terwijl het voornamelijk van suikerbietensap is gemaakt. De supermarkt kreeg het zwaar te verduren, want uit hun assortiment werden ook een aardbeiensnoepje van Urban Fruit, tomatensap van Cawston Press en kinderkoekjes van Hipp verkocht met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ terwijl er wel suikers of fruitsappen aan waren toegevoegd. Ook de Starbucks Double Expresso werd in de webshops van AH en Jumbo aangeprezen met de suikerclaim, terwijl er wel suiker in zit.

De twee klachten waarop de RCC geen gelijk gaf, betroffen knijpfruit van AH en Nakd-repen van Peijnenburg. Volgens de commissie waren de claims dat geen suiker was toegevoegd in deze gevallen niet tegen de wet, omdat de additieven het product niet veel zoeter maakten en ze omwille van een andere functionaliteit waren toegevoegd.

Wat zijn toegevoegde suikers?

Producenten en retailers lijken nogal verschillende opvattingen te hebben over wat ‘toegevoegde suikers’ zijn. Dat terwijl de wet er vrij duidelijk over is.  In de Europese wetgeving staat expliciet dat de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ alleen is toegestaan wanneer in het bereidingsproces geen mono- of disacchariden of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte stoffen zijn toegevoegd. Daaronder vallen alle suikers, ook uit fruitsappen, maar dus ook andere soorten zoetstoffen.

Lees ook
‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

‘Gezonde’ chocolade wint in Nederland van andere zoetigheden

Nederlandse consumenten eten minder snoepgoed, maar wel meer chocolade. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van ABN Amro.Sinds 2005 is het aantal snoepwinkels in Nederland met een kwart afgenomen, van 379 toen naar 277 nu. In dezelfde periode daalde het vloeroppervlak van de snoepwinkels met een derde. Uit Noord-Brabant, Limburg en Gelderland...

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Gister presenteerde de Dierenbescherming het Beter Leven Keurmerk voor zuivel. Het doel van dit nieuwe keurmerk is een meer duurzame en koevriendelijke melkveehouderij. Door een samenwerking tussen de Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming Nederland is het Beter Leven Keurmerk uitgebreid. Vanaf nu mogen ook zuivelproducten een Beter...

Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...