Claim ‘zonder toegevoegde suikers’ vaak misleidend

Bowls of Sugar

De Reclame Code Commissie deed vorige week uitspraak over producten van onder andere Kellogg’s, Jumbo en Albert Heijn die werden aangeprezen met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’. In zeven van de negen gevallen oordeelde de commissie dat de claim misleidend was, omdat duidelijk wél suiker was toegevoegd.

Foodwatch diende de klachten in bij de RCC over producten waar volgens de verpakking geen suiker aan is toegevoegd, terwijl dat volgens de voedselwaakhond wel het geval is. In zeven gevallen stelt de commissie Foodwatch in het gelijk.

Misleiding

Het gaat bijvoorbeeld om twee soorten ontbijtgranen van Jumbo en Kellogg’s, waar dadelpasta aan is toegevoegd. Ook Rinse Appelstroop werd door Albert Heijn aangeprezen met die claim, terwijl het voornamelijk van suikerbietensap is gemaakt. De supermarkt kreeg het zwaar te verduren, want uit hun assortiment werden ook een aardbeiensnoepje van Urban Fruit, tomatensap van Cawston Press en kinderkoekjes van Hipp verkocht met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ terwijl er wel suikers of fruitsappen aan waren toegevoegd. Ook de Starbucks Double Expresso werd in de webshops van AH en Jumbo aangeprezen met de suikerclaim, terwijl er wel suiker in zit.

De twee klachten waarop de RCC geen gelijk gaf, betroffen knijpfruit van AH en Nakd-repen van Peijnenburg. Volgens de commissie waren de claims dat geen suiker was toegevoegd in deze gevallen niet tegen de wet, omdat de additieven het product niet veel zoeter maakten en ze omwille van een andere functionaliteit waren toegevoegd.

Wat zijn toegevoegde suikers?

Producenten en retailers lijken nogal verschillende opvattingen te hebben over wat ‘toegevoegde suikers’ zijn. Dat terwijl de wet er vrij duidelijk over is.  In de Europese wetgeving staat expliciet dat de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ alleen is toegestaan wanneer in het bereidingsproces geen mono- of disacchariden of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte stoffen zijn toegevoegd. Daaronder vallen alle suikers, ook uit fruitsappen, maar dus ook andere soorten zoetstoffen.

Lees ook
Albert Heijn start met Nutri-Score

Albert Heijn start met Nutri-Score

Vanaf deze zomer vinden online klanten op alle huismerk-producten van Albert Heijn in de webwinkel ah.nl het Nutri-Score-logo. Albert Heijn wacht niet langer tot de overheid besluit over een voedselkeuzelogo maar gaat zelf aan de slag om de consument te helpen de gezonde keus te maken.

FNLI: ‘Geen oorzakelijk verband tussen sterke bewerking en gewichtstoename’

FNLI: ‘Geen oorzakelijk verband tussen sterke bewerking en gewichtstoename’

Een groep onderzoekers onder leiding van Kevin Hall publiceerde deze maand een onderzoek met snoeiharde conclusies: sterk bewerkt voedsel zou de oorzaak zijn van de gewichtstoename onder de bevolking. EVMI vroeg de FNLI om een reactie. De branchevereniging erkent de resultaten, maar wil wel het een en ander nuanceren. ‘De titel van het...

Verband tussen bewerkt voedsel en obesitas aangetoond

Verband tussen bewerkt voedsel en obesitas aangetoond

Vorige week publiceerde een groep onderzoekers onder leiding van Kevin Hall een onderzoek met snoeiharde conclusies: sterk bewerkt voedsel zorgt voor een hogere calorie-intake. Het zou een verklaring zijn voor de obesitas-epidemie die woedt sinds de opmars van industrieel voedsel. We lichten het onderzoek kort uit. Veel wetenschappers...