Claim ‘zonder toegevoegde suikers’ vaak misleidend

Bowls of Sugar

De Reclame Code Commissie deed vorige week uitspraak over producten van onder andere Kellogg’s, Jumbo en Albert Heijn die werden aangeprezen met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’. In zeven van de negen gevallen oordeelde de commissie dat de claim misleidend was, omdat duidelijk wél suiker was toegevoegd.

Foodwatch diende de klachten in bij de RCC over producten waar volgens de verpakking geen suiker aan is toegevoegd, terwijl dat volgens de voedselwaakhond wel het geval is. In zeven gevallen stelt de commissie Foodwatch in het gelijk.

Misleiding

Het gaat bijvoorbeeld om twee soorten ontbijtgranen van Jumbo en Kellogg’s, waar dadelpasta aan is toegevoegd. Ook Rinse Appelstroop werd door Albert Heijn aangeprezen met die claim, terwijl het voornamelijk van suikerbietensap is gemaakt. De supermarkt kreeg het zwaar te verduren, want uit hun assortiment werden ook een aardbeiensnoepje van Urban Fruit, tomatensap van Cawston Press en kinderkoekjes van Hipp verkocht met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ terwijl er wel suikers of fruitsappen aan waren toegevoegd. Ook de Starbucks Double Expresso werd in de webshops van AH en Jumbo aangeprezen met de suikerclaim, terwijl er wel suiker in zit.

De twee klachten waarop de RCC geen gelijk gaf, betroffen knijpfruit van AH en Nakd-repen van Peijnenburg. Volgens de commissie waren de claims dat geen suiker was toegevoegd in deze gevallen niet tegen de wet, omdat de additieven het product niet veel zoeter maakten en ze omwille van een andere functionaliteit waren toegevoegd.

Wat zijn toegevoegde suikers?

Producenten en retailers lijken nogal verschillende opvattingen te hebben over wat ‘toegevoegde suikers’ zijn. Dat terwijl de wet er vrij duidelijk over is.  In de Europese wetgeving staat expliciet dat de claim ‘zonder toegevoegde suikers’ alleen is toegestaan wanneer in het bereidingsproces geen mono- of disacchariden of andere vanwege hun zoetkracht gebruikte stoffen zijn toegevoegd. Daaronder vallen alle suikers, ook uit fruitsappen, maar dus ook andere soorten zoetstoffen.

Lees ook
Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: belofte en werkelijkheid

Blockchain: volgens de goeroe ‘het nieuwe internet’, volgens de scepticus een ‘oplossing zonder probleem’. In de voedingsmiddelenindustrie omarmen steeds meer partijen blockchain als dé technologie die supply chains transparant, efficiënt en veilig gaat maken. Maar verwachten we niet teveel?  Ketens in de voedselsector...

Overzichtsstudie naar zoetstoffen schept geen duidelijkheid

Overzichtsstudie naar zoetstoffen schept geen duidelijkheid

Zijn kunstmatige zoetstoffen wel zo gezond, of kleven er gezondheidsrisico’s aan? Die vraag houdt onderzoekers, producenten en (vooral) consumenten al bezig sinds de eerste suikervrije cola’s in de winkel liggen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) wil tot een algemeen advies komen over kunstmatige zoetstoffen, maar het onderzoek dat de...

Jumbo wil in Vlaanderen meer dan 100 winkels openen

Jumbo wil in Vlaanderen meer dan 100 winkels openen

Drie winkels wil supermarktketen Jumbo dit jaar in Vlaamstalig België openen. De eerste moet in november open gaan, in het Limburgse Pelt. Daarna reiken de ambities hemelhoog: volgend jaar 12 à 15, en op termijn "meer dan honderd winkels in Vlaanderen", zegt Peter Isaac, managing director van Jumbo België, in een exclusief gesprek met...