Coca-Cola doet grootste overname uit zijn geschiedenis voor een kwart marktaandeel in sportdranken

BodyArmor_Flickr

Foto: Mike Mozart via Flickr

Frisdrankenconcern Coca-Cola legt $5,6 miljard (€4,8 miljard) op tafel om het sportdrankenmerk BodyArmor in te lijven. Het is de duurste overname ooit voor Coca-Cola. Het bedrijf besteedde de afgelopen jaren al miljarden aan de aankoop van onder meer koffieketen Costa Coffee (2018, $5,1 miljard) en Vitamin Water (2007, $4,1 miljard).

Met de overname van BodyArmor hoopt Coca-Cola een vuist te kunnen maken in de Amerikaanse markt voor sportdranken. Die markt wordt al jaren lang gedomineerd door het merk Gatorade, dat in handen is van Coca-Cola's eeuwige rivaal PepsiCo. Gatorade heeft een marktaandeel van 67,7% (2020), aldus FoodNavigator. Nummer 2 op dit moment is het Coca-Colamerk Powerade, dat 13,7% marktaandeel heeft en het snelgroeiende BodyArmor stond in 2020 op 9,3%. Samen zullen Powerade en BodyArmor een klein kwart van de sportdrankenmarkt inpalmen.

Gatorade heeft de koppositie verworven door zich voor te laten staan op zijn 50-jarige historie en een fikse stapel wetenschappelijk onderzoek naar het aanvullen van uitgezwete elektrolyten, aldus De Tijd. De laatste jaren verbreedde Gatorade zijn range met biologische, suikervrije en verrijkte dranken en innovaties zoals een 'slimme dop' die de gebruiker feedback geeft over zijn vochtinname. Ook Coca-Cola's Powerade vernieuwde in die richting, met functionele drankjes volgepakt met vitamines, aminozuren en nóg meer elektrolyten.

BodyArmor zet daar een andere strategie tegenover. Het relatief jonge bedrijf, gestart in 2011, spreekt consumenten aan met 'beter-voor-je'-opties die verder gaan dan 'suikervrij' en vooral promotie door talloze sportvedetten en beroemdheden. Van filmster Jennifer Lopez tot voetballer Megan Rapinoe en tennister Naomi Osaka. En niet te vergeten, basketbalsuperster Kobe Bryant, die vorig jaar in een helikoptercrash verongelukte.

Wat zowel voor Coca-Cola als PepsiCo van belang is en blijft, is de gestaag dalende verkoop van de traditionele suikerhoudende frisdranken, wereldwijd. Mensen drinken minder fris en zoeken gezondere alternatieven, overheden voeren suikertaksen in om de volksgezondheid te beschermen. In antwoord op die ontwikkelingen richt Coca-Cola zich op verbreding van de portefeuille met gezondere dranken, zoals koffie, melk en (vitamine)water. PepsiCo heeft en houdt een ander ijzer in het vuur: het bedrijf produceert niet alleen drankjes, maar ook snacks. Die laatste categorie biedt een boel kansen voor een premium gezond aanbod. Fout maar dan gezond verkoopt.

Dit is een bericht van Foodlog

Foodlog

Lees ook
Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Brits onderzoek laat zien dat een suikertaks op frisdrank werkt. De heffing, die Engeland in 2018 invoerde, heeft binnen een jaar tijd geleid tot een verlaging van suikerinname, zonder dat er minder frisdrank werd gekocht.

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

Beyond Meat en PepsiCo ontwikkelen plantaardige snacks

The PLANeT Partnerschip is de nieuwe joint venture van Beyond Meat en PepsiCo. De Amerikaanse bedrijven gaan innovatieve plantaardige snacks en dranken ontwikkelen, maken en verkopen.

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Steeds meer drankenmerken lanceren een eigen hard seltzer. Ook Coca-Cola sluit zich hierbij aan. De frisdrankengigant introduceerde Topo Chico Hard Seltzer in september al op de Latijns-Amerikaanse markt. Nu volgen verschillende Europese landen, waaronder Nederland.