Coca-Cola doet grootste overname uit zijn geschiedenis voor een kwart marktaandeel in sportdranken

BodyArmor_Flickr

Foto: Mike Mozart via Flickr

Frisdrankenconcern Coca-Cola legt $5,6 miljard (€4,8 miljard) op tafel om het sportdrankenmerk BodyArmor in te lijven. Het is de duurste overname ooit voor Coca-Cola. Het bedrijf besteedde de afgelopen jaren al miljarden aan de aankoop van onder meer koffieketen Costa Coffee (2018, $5,1 miljard) en Vitamin Water (2007, $4,1 miljard).

Met de overname van BodyArmor hoopt Coca-Cola een vuist te kunnen maken in de Amerikaanse markt voor sportdranken. Die markt wordt al jaren lang gedomineerd door het merk Gatorade, dat in handen is van Coca-Cola's eeuwige rivaal PepsiCo. Gatorade heeft een marktaandeel van 67,7% (2020), aldus FoodNavigator. Nummer 2 op dit moment is het Coca-Colamerk Powerade, dat 13,7% marktaandeel heeft en het snelgroeiende BodyArmor stond in 2020 op 9,3%. Samen zullen Powerade en BodyArmor een klein kwart van de sportdrankenmarkt inpalmen.

Gatorade heeft de koppositie verworven door zich voor te laten staan op zijn 50-jarige historie en een fikse stapel wetenschappelijk onderzoek naar het aanvullen van uitgezwete elektrolyten, aldus De Tijd. De laatste jaren verbreedde Gatorade zijn range met biologische, suikervrije en verrijkte dranken en innovaties zoals een 'slimme dop' die de gebruiker feedback geeft over zijn vochtinname. Ook Coca-Cola's Powerade vernieuwde in die richting, met functionele drankjes volgepakt met vitamines, aminozuren en nóg meer elektrolyten.

BodyArmor zet daar een andere strategie tegenover. Het relatief jonge bedrijf, gestart in 2011, spreekt consumenten aan met 'beter-voor-je'-opties die verder gaan dan 'suikervrij' en vooral promotie door talloze sportvedetten en beroemdheden. Van filmster Jennifer Lopez tot voetballer Megan Rapinoe en tennister Naomi Osaka. En niet te vergeten, basketbalsuperster Kobe Bryant, die vorig jaar in een helikoptercrash verongelukte.

Wat zowel voor Coca-Cola als PepsiCo van belang is en blijft, is de gestaag dalende verkoop van de traditionele suikerhoudende frisdranken, wereldwijd. Mensen drinken minder fris en zoeken gezondere alternatieven, overheden voeren suikertaksen in om de volksgezondheid te beschermen. In antwoord op die ontwikkelingen richt Coca-Cola zich op verbreding van de portefeuille met gezondere dranken, zoals koffie, melk en (vitamine)water. PepsiCo heeft en houdt een ander ijzer in het vuur: het bedrijf produceert niet alleen drankjes, maar ook snacks. Die laatste categorie biedt een boel kansen voor een premium gezond aanbod. Fout maar dan gezond verkoopt.

Dit is een bericht van Foodlog

Foodlog

Lees ook
Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Steeds meer drankenmerken lanceren een eigen hard seltzer. Ook Coca-Cola sluit zich hierbij aan. De frisdrankengigant introduceerde Topo Chico Hard Seltzer in september al op de Latijns-Amerikaanse markt. Nu volgen verschillende Europese landen, waaronder Nederland.

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het...

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

De hoeveelheid suiker in Britse frisdrank is tussen 2015 en 2018 met 29% gedaald. Ook is de verkoop van frisdrank met meer dan 5% suiker met de helft gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University. De enorme daling is volgens de onderzoekers deels te wijten aan de Britse suikeraccijns op frisdranken. Groot-Brittannië kampt met een zorgwekkende...