Coca-Cola gaat forser in kosten snijden

Coca-Cola gaat wereldwijd nog steviger in de kosten snijden dan eerder was aangekondigd. Tegen 2019 wil het concern  jaarlijks 3 miljard dollar aan besparingen realiseren. Eerder was nog sprake van 1 miljard dollar.

Dat bleek bij de presentatie van de cijfers over het jongste kwartaal, meldt Distrifood.

Het concern uit Atlanta denkt vooral te kunnen besparen door de botteling en distributie van frisdranken uit te besteden. Coca-Cola verwacht vanaf eind 2017 zo’n twee derde van zijn bottelarijen in Noord-Amerika te hebben verkocht. De rest volgt uiterlijk in 2020.

De nettowinst van Coca-Cola daalde in het derde kwartaal met 14 procent naar 2,1 miljard dollar (zo'n 1,6 miljard euro). De totale omzet bleef ongeveer gelijk op bijna 12 miljard dollar.

Coca Cola heeft last van de economische terugval in opkomende markten en lage consumentenbestedingen in de Verenigde Staten en Europa.

Doordat consumenten in diverse landen meer op gezonde voeding en op hun suikerinname letten, worden frisdranken daar minder populair. Ook light-frisdranken worden minder verkocht doordat consumenten kritisch zijn over zoetstoffen.

Lees ook:

Coca-Cola met stevia in januari naar Nederland (8 oktober 2014)

Coca-Cola wint Gouden Windei (2 okotber 2014)

Coca-Cola België lanceert Fïnley (2 september 2014)

Lees ook
Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Steeds meer drankenmerken lanceren een eigen hard seltzer. Ook Coca-Cola sluit zich hierbij aan. De frisdrankengigant introduceerde Topo Chico Hard Seltzer in september al op de Latijns-Amerikaanse markt. Nu volgen verschillende Europese landen, waaronder Nederland.

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het...

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

29% minder suiker in Britse frisdrank in vier jaar tijd

De hoeveelheid suiker in Britse frisdrank is tussen 2015 en 2018 met 29% gedaald. Ook is de verkoop van frisdrank met meer dan 5% suiker met de helft gedaald. Dat blijkt uit onderzoek van Oxford University. De enorme daling is volgens de onderzoekers deels te wijten aan de Britse suikeraccijns op frisdranken. Groot-Brittannië kampt met een zorgwekkende...