Coca-Cola gaat forser in kosten snijden

23 oktober 2014

Coca-Cola gaat wereldwijd nog steviger in de kosten snijden dan eerder was aangekondigd. Tegen 2019 wil het concern  jaarlijks 3 miljard dollar aan besparingen realiseren. Eerder was nog sprake van 1 miljard dollar.

Dat bleek bij de presentatie van de cijfers over het jongste kwartaal, meldt Distrifood.

Het concern uit Atlanta denkt vooral te kunnen besparen door de botteling en distributie van frisdranken uit te besteden. Coca-Cola verwacht vanaf eind 2017 zo’n twee derde van zijn bottelarijen in Noord-Amerika te hebben verkocht. De rest volgt uiterlijk in 2020.

De nettowinst van Coca-Cola daalde in het derde kwartaal met 14 procent naar 2,1 miljard dollar (zo'n 1,6 miljard euro). De totale omzet bleef ongeveer gelijk op bijna 12 miljard dollar.

Coca Cola heeft last van de economische terugval in opkomende markten en lage consumentenbestedingen in de Verenigde Staten en Europa.

Doordat consumenten in diverse landen meer op gezonde voeding en op hun suikerinname letten, worden frisdranken daar minder populair. Ook light-frisdranken worden minder verkocht doordat consumenten kritisch zijn over zoetstoffen.

Lees ook:

Coca-Cola met stevia in januari naar Nederland (8 oktober 2014)

Coca-Cola wint Gouden Windei (2 okotber 2014)

Coca-Cola België lanceert Fïnley (2 september 2014)

Altijd op de hoogte blijven?