Coca-Cola gaat in koffie

3 september 2018

Het Britse Whitbread verkoopt zijn Costa Coffee-keten aan Coca-Cola voor £3,9 miljard (€4,36 miljard). Dat meldt de BBC. Whitbread was aanvankelijk van plan de koffieketen als afzonderlijke onderneming af te splitsen. Maar verkoop van Costa aan de frisdrankproducent bleek winstgevender. Costa is met 2.400 koffieshops en 1.400 verkooppunten in het buitenland de grootste koffieketen in Groot-Brittannië en de op één na grootste ter wereld.

Allison Brittain van Whitbread verwacht dat de frisdrankgigant de koffieketen gaat gebruiken om kant-en-klare, koude koffies te maken. “Ze willen het koffieproduct hebben, want ze hebben nog geen koffie in hun assortiment,” aldus Brittain.

Coca-Cola betreedt met de nieuwe aankoop een nieuwe markt die hopelijk de teruglopende verkopen in de (suikerhoudende) frisdrankenmarkt kan compenseren. Na het kokoswater en de melk, nu de koffie. Om dezelfde reden nam PepsiCo eerder deze maand bruiswatertoestellenfabrikant SodaStream over; met die overname was €2,8 miljard gemoeid.

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?