Coca-Cola gaat OPEN

OPEN Coca-Cola 1 website

Coca-Cola presenteerde begin november het duurzaamheidsplan voor West-Europa. In 2025 is 50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola in West-Europa afkomstig uit caloriearme of calorievrije dranken, wordt 100 procent van de verpakkingen ingezameld en minstens 50 procent gerecycled voor de PET-flessen, en vervullen vrouwen tenminste 40 procent van de managementfuncties. “Het is terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Het klinkt als drie logische stappen. Over het aantal vrouwen in managementposities wil Jaap Wassink, Vice President en Country Director Coca-Cola Enterprises Nederland, gelijk bij de start van de presentatie van de plannen wel iets zeggen. “Die 40 procent is het minimum wat mij betreft, een echte afspiegeling van de maatschappij is natuurlijk 50 procent.” Dan over de verpakkingen. De discussie over zwerfvuil draait vaak om de vraag ‘Ligt de verantwoordelijkheid bij de consument of bij de producent?’ Daar wil Coca-Cola – bij monde van Jaap Wassink – vanaf zijn: “Of je er nou wel of niet verantwoordelijk voor bent, doet er niet zoveel toe. Ik vind het terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage –  niet verantwoordelijkheid – aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Hoe gaat Coca-Cola controleren dat deze goede voornemens werkelijkheid worden? “Dat kun je bijna iedere dag gewoon zien. Aan de verkoopcijfers, de hoeveelheid ingeleverde verpakkingen en het aantal vrouwen in het management. Bovendien verwacht ik – doordat we er nu zo open over zijn – dat er wel partijen zullen zijn die ons regelmatig naar de vorderingen gaan vragen.”

Het actieplan kwam tot stand door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, en met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola. Nederland gaat onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder in gesprek met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en de klanten. “In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.”

Meer informatie: www.cocacolanederland.nl/open

Lees ook
HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. BEUC onderzocht via een enquête de mening van...