Coca-Cola gaat OPEN

OPEN Coca-Cola 1 website

Coca-Cola presenteerde begin november het duurzaamheidsplan voor West-Europa. In 2025 is 50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola in West-Europa afkomstig uit caloriearme of calorievrije dranken, wordt 100 procent van de verpakkingen ingezameld en minstens 50 procent gerecycled voor de PET-flessen, en vervullen vrouwen tenminste 40 procent van de managementfuncties. “Het is terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Het klinkt als drie logische stappen. Over het aantal vrouwen in managementposities wil Jaap Wassink, Vice President en Country Director Coca-Cola Enterprises Nederland, gelijk bij de start van de presentatie van de plannen wel iets zeggen. “Die 40 procent is het minimum wat mij betreft, een echte afspiegeling van de maatschappij is natuurlijk 50 procent.” Dan over de verpakkingen. De discussie over zwerfvuil draait vaak om de vraag ‘Ligt de verantwoordelijkheid bij de consument of bij de producent?’ Daar wil Coca-Cola – bij monde van Jaap Wassink – vanaf zijn: “Of je er nou wel of niet verantwoordelijk voor bent, doet er niet zoveel toe. Ik vind het terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage –  niet verantwoordelijkheid – aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Hoe gaat Coca-Cola controleren dat deze goede voornemens werkelijkheid worden? “Dat kun je bijna iedere dag gewoon zien. Aan de verkoopcijfers, de hoeveelheid ingeleverde verpakkingen en het aantal vrouwen in het management. Bovendien verwacht ik – doordat we er nu zo open over zijn – dat er wel partijen zullen zijn die ons regelmatig naar de vorderingen gaan vragen.”

Het actieplan kwam tot stand door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, en met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola. Nederland gaat onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder in gesprek met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en de klanten. “In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.”

Meer informatie: www.cocacolanederland.nl/open

Lees ook
Marqt presenteert papieren wijnfles

Marqt presenteert papieren wijnfles

Sinds eind februari 2021 staat bij Marqt een papieren wijnfles in de schappen. De fles bestaat voor 94 procent uit gerecycled karton en weegt 5 keer minder dan een glazen fles. Volgens Marqt is de ecologische voetprint daardoor zes keer kleiner dan die van een glazen fles.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.

Duurzaam wordt bedrijfsstrategie

Duurzaam wordt bedrijfsstrategie

Duurzame en transparante voedselketens. Hoe is de stand van zaken en wat zijn de toekomstverwachtingen? Drie experts geven hun visie, elk vanuit hun eigen vakgebied. Aan het woord: Koen Boone (Wageningen Economic Research), Eelke Westra (Wageningen Food & Biobased Research) en prof. dr. John Grin, (Universiteit van Amsterdam). “Bedrijven gaan...