Coca-Cola gaat OPEN

OPEN Coca-Cola 1 website

Coca-Cola presenteerde begin november het duurzaamheidsplan voor West-Europa. In 2025 is 50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola in West-Europa afkomstig uit caloriearme of calorievrije dranken, wordt 100 procent van de verpakkingen ingezameld en minstens 50 procent gerecycled voor de PET-flessen, en vervullen vrouwen tenminste 40 procent van de managementfuncties. “Het is terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Het klinkt als drie logische stappen. Over het aantal vrouwen in managementposities wil Jaap Wassink, Vice President en Country Director Coca-Cola Enterprises Nederland, gelijk bij de start van de presentatie van de plannen wel iets zeggen. “Die 40 procent is het minimum wat mij betreft, een echte afspiegeling van de maatschappij is natuurlijk 50 procent.” Dan over de verpakkingen. De discussie over zwerfvuil draait vaak om de vraag ‘Ligt de verantwoordelijkheid bij de consument of bij de producent?’ Daar wil Coca-Cola – bij monde van Jaap Wassink – vanaf zijn: “Of je er nou wel of niet verantwoordelijk voor bent, doet er niet zoveel toe. Ik vind het terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage –  niet verantwoordelijkheid – aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Hoe gaat Coca-Cola controleren dat deze goede voornemens werkelijkheid worden? “Dat kun je bijna iedere dag gewoon zien. Aan de verkoopcijfers, de hoeveelheid ingeleverde verpakkingen en het aantal vrouwen in het management. Bovendien verwacht ik – doordat we er nu zo open over zijn – dat er wel partijen zullen zijn die ons regelmatig naar de vorderingen gaan vragen.”

Het actieplan kwam tot stand door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, en met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola. Nederland gaat onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder in gesprek met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en de klanten. “In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.”

Meer informatie: www.cocacolanederland.nl/open

Lees ook
BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...

Verstegen wint Business and Biodiversity award

Verstegen wint Business and Biodiversity award

Verstegen Spices & Sauces won op 3 november de Business and Biodiversity Award. De prijs werd toegekend door de vakjury van de European Business Award voor Environment, een initiatief van de Europese Commissie.

KIDV publiceert recyclecheck voor papier- en kartonverpakkingen

KIDV publiceert recyclecheck voor papier- en kartonverpakkingen

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) publiceert de recyclecheck voor papier en karton verpakkingen. Het is een hulpmiddel voor professionals in de industrie om duurzame keuzes te maken bij het ontwerpen van een nieuw product of verpakking.