Coca-Cola gaat OPEN

OPEN Coca-Cola 1 website

Coca-Cola presenteerde begin november het duurzaamheidsplan voor West-Europa. In 2025 is 50 procent van het verkoopvolume van Coca-Cola in West-Europa afkomstig uit caloriearme of calorievrije dranken, wordt 100 procent van de verpakkingen ingezameld en minstens 50 procent gerecycled voor de PET-flessen, en vervullen vrouwen tenminste 40 procent van de managementfuncties. “Het is terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Het klinkt als drie logische stappen. Over het aantal vrouwen in managementposities wil Jaap Wassink, Vice President en Country Director Coca-Cola Enterprises Nederland, gelijk bij de start van de presentatie van de plannen wel iets zeggen. “Die 40 procent is het minimum wat mij betreft, een echte afspiegeling van de maatschappij is natuurlijk 50 procent.” Dan over de verpakkingen. De discussie over zwerfvuil draait vaak om de vraag ‘Ligt de verantwoordelijkheid bij de consument of bij de producent?’ Daar wil Coca-Cola – bij monde van Jaap Wassink – vanaf zijn: “Of je er nou wel of niet verantwoordelijk voor bent, doet er niet zoveel toe. Ik vind het terecht dat marktleiders worden aangesproken op hun bijdrage –  niet verantwoordelijkheid – aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.”

Hoe gaat Coca-Cola controleren dat deze goede voornemens werkelijkheid worden? “Dat kun je bijna iedere dag gewoon zien. Aan de verkoopcijfers, de hoeveelheid ingeleverde verpakkingen en het aantal vrouwen in het management. Bovendien verwacht ik – doordat we er nu zo open over zijn – dat er wel partijen zullen zijn die ons regelmatig naar de vorderingen gaan vragen.”

Het actieplan kwam tot stand door het voeren van gesprekken met belangrijke stakeholders, regeringen, ngo's en mensen uit het bedrijfsleven, en met behulp van inzichten van meer dan 12.000 consumenten in zes landen en bijna 1.000 medewerkers van Coca-Cola. Nederland gaat onder de titel ‘Coca-Cola OPEN’ verder in gesprek met mensen uit de politiek, gemeenten, bedrijven, onderwijs, maatschappelijke organisaties en de klanten. “In die gesprekken willen we kennis ophalen om invulling te geven aan deze acties en leren wat we verder kunnen doen om een blijvende positieve en duurzame bijdrage te leveren aan onze maatschappij.”

Meer informatie: www.cocacolanederland.nl/open

Lees ook
Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Naar duurzaam en gezond voedsel In 2019 gaf de EAT-Lancet-commissie aan dat er radicale veranderingen nodig zijn om een wereldbevolking van 10 miljard mensen in 2050 duurzaam en gezond te kunnen voeden. Het driejarig onderzoek door 37 vooraanstaande voedselexperts uit 16 landen geeft aan dat ‘business as usual’ geen optie is. Concreet...

Corona en de kracht van ketenintegratie

Corona en de kracht van ketenintegratie

Dat we ingrediënten van over de hele wereld halen, vinden we heel normaal. Onze voorouders haalden in de vijftiende eeuw immers al grondstoffen en specerijen uit alle werelddelen. Met de ontwikkeling van snelle transport- en communicatiemogelijkheden zijn mondiale productieketens in de voedingsindustrie alleen maar toegenomen. Maar nu de uitbraak van...

Eerlijke prijs voor vlees

Eerlijke prijs voor vlees

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.