Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca cola keelclip

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.

De nieuwste verpakking is 100 procent recyclebaar en heeft het FSC-keurmerk. Dit is een keurmerk voor  karton van ‘verantwoorde herkomst’. De KeelClip heeft naast het voordeel dat het veel materiaal bespaart en dat er zo min mogelijk karton wordt gebruikt, zijn de blikjes ook volledig te zien.

Deze verpakking is in samenwerking met Graphic Packaging International tot stand gekomen. Graphic Packaging International ontwikkelde de KeelClip-technologie, waarin Coca-Cola ruim 14 miljoen euro in investeerde. Vanaf volgend jaar wordt deze verpakking op de Nederlandse markt gebracht.

Daarnaast kondigde ook Fuze Tea, onderdeel van Coca-Cola Nederland aan, dat alle PET-flessen worden gemaakt van 100 procent gerecycled plastic. Ook wel (rPET) genoemd. In het eerste kwartaal van 2020 worden deze nieuwe flessen gemaakt en dit bespaart ruim een half miljoen kilo nieuw plastic. Ook vindt er door dit nieuwe proces 40 procent minder CO2-uitstoot plaats. Verder worden de groene flessen van Fuze Tea, Green Tea transparant, zodat ze beter gerecycled kunnen worden tot nieuw flessen.

Het verduurzamen van de verpakkingen is onderdeel van de strategie vanuit het duurzaamheidsactieplan van Coca-Cola, This Is Forward. Aan het einde van dit jaar bestaan alle PET-flessen voor de helft uit rPET bestaan. Waar mogelijk versnelt Coca-Cola deze doelstellingen. Zo kondigde Coca-Cola eerder dit jaar aan om voor de merken Chaudfontaine en Honest over te gaan op flessen van 100% rPET.

Lees ook
Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso belooft CO2 neutrale koffie per 2022

Nespresso wil dat al zijn koffie in 2022 CO2-neutraal is. Het bedrijf gaat de emissie op verschillende vlakken terugbrengen of compenseren. De belofte past in de langlopende strategie van het bedrijf om te verduurzamen.

Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

AIM, een organisatie van 85 Europese merkeneigenaren, begint een project op semi-industriële schaal op het gebied van digitale watermerken. Het gaat testen of de techniek inderdaad helpt bij het sorteren van verpakkingen. Dit moet leiden tot recyclaat van hogere kwaliteit.

Twee nieuwe mogelijkheden ontwikkeld om plastic te recyclen

Twee nieuwe mogelijkheden ontwikkeld om plastic te recyclen

Een samenwerkingsverband tussen bedrijven, overheden en hogescholen en universiteiten ontwikkelde twee veelbelovende methoden om plastic te recyclen. TNO slaagde erin kleine proeven in om lagen van verpakkingsfolies van elkaar te scheiden. Chemiebedrijf DOW ontdekte de mogelijkheden van meerlaagse folies die uit hetzelfde soort polymeer bestonden.