Coca-Cola investeert in recycling-techniek van Ioniqa

plastic-bottles-115071_1280

Coca-Cola verstrekt een lening aan het Nederlandse Ioniqa Technologies voor de ontwikkeling van hun technologie waarmee hoogwaardig gerecycled plastic kan worden gemaakt uit moeilijk recyclebaar PET-afval. Coca-Cola hoopt hiermee de ontwikkeling te versnellen en hoogwaardig PET te verkrijgen uit gerecycled materiaal.

Ioniqa heeft een eigen recyclingtechnologie ontwikkeld waarmee moeilijk te recyclen afval dat PET bevat, zoals gekleurde flessen, kan worden omgezet in gezuiverde polymeerbouwstenen, die later kunnen worden omgevormd tot PET van hoge kwaliteit. De technologie is op demonstratieschaal gevalideerd met partners uit de waardeketen. Op dit moment wordt in Nederland gebouwd aan een fabriek met een capaciteit van 10.000 ton die in 2019 operationeel moet zijn.

World Without Waste

Met de investering wordt een snelle opschaling van de productie beoogt. Coca-Cola heeft in hun 'World Without Waste' programma de doelstelling uitgesproken om in 2030 verpakkingen te gebruiken die voor tenminste 50% uit gerecycled materiaal bestaan.

“Het proces van Ioniqa kan aanzienlijk bijdragen aan het terugwinnen en hergebruiken van plastic dat anders mogelijk niet gerecycled zou worden, terwijl het PET levert dat geschikt is voor voedselverpakkingen”, zegt Tonnis Hooghoudt, CEO bij Ioniqa. “De oplevering van onze fabriek volgend jaar is een belangrijke stap vooruit als het gaat om het omzetten van moeilijk te recyclen PET-plastic in gerecycled materiaal met een brede toepassing, die de visie van Coca-Cola ondersteunt.”

Lees ook
FrieslandCampina gaat voor 100% rPET

FrieslandCampina gaat voor 100% rPET

Binnenkort bestaan alle PET-flessen die FrieslandCampina maakt uit volledig gerecycled materiaal (rPET). Daarnaast krijgt het etiket een door de Research & Development-afdeling ontwikkelde 'ritssluiting', zodat je deze eenvoudiger kan verwijderen.

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Steeds meer drankenmerken lanceren een eigen hard seltzer. Ook Coca-Cola sluit zich hierbij aan. De frisdrankengigant introduceerde Topo Chico Hard Seltzer in september al op de Latijns-Amerikaanse markt. Nu volgen verschillende Europese landen, waaronder Nederland.

Inproba verduurzaamt

Inproba verduurzaamt

Inproba zet twee stappen richting duurzaamheid. Ten eerste zijn vanaf heden alle sambals en chilisauzen van het oriental foods-merk voorzien van het Rainforest Alliance Certified keurmerk. Daarnaast worden beide vanaf nu verpakt in 100% gerecyclede PET flessen.