Coca-Cola lanceert doorzichtige cola in Japan

EVMI_Coca Cola Clear_Doorzichtige cola

Coca-Cola lanceert in Japan een nieuwe colavariant: Coca-Cola Clear. Deze cola is doorzichtig, fris en zonder calorieën en kleurstoffen. De ontwikkeling van het zomerdrankje was een enorme uitdaging voor de Japanse producenten omdat Coca-Cola zijn smaak én kleur te danken heeft aan karamelextracten. Het heeft dan ook een jaar geduurd voordat Coca-Cola Clear op de markt kwam.

Doorzichtige cola

Op het eerste gezicht lijkt de doorzichtige cola op koolzuurhoudend water of Sprite, maar toch slaagden de Japanners erin de typische colasmaak te behouden. Wel is aan de cola citroenschil toegevoegd om de nieuwe variant een frisse en zomerse smaak te geven.

Kleurloze cola is niet nieuw. Pepsi ging Coca-Cola voor en bracht tijdens de Tweede Wereldoorlog in opdracht van Russische generaal Georgi Zjoekov de kleurloze Crystal Pepsi op de markt, schrijft de Standaard. Zjoekov kon namelijk niet gezien worden met een typisch Amerikaans drankje in zijn hand.

Bron: Foodlog

Lees ook
Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Brits onderzoek laat zien dat een suikertaks op frisdrank werkt. De heffing, die Engeland in 2018 invoerde, heeft binnen een jaar tijd geleid tot een verlaging van suikerinname, zonder dat er minder frisdrank werd gekocht.

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Steeds meer drankenmerken lanceren een eigen hard seltzer. Ook Coca-Cola sluit zich hierbij aan. De frisdrankengigant introduceerde Topo Chico Hard Seltzer in september al op de Latijns-Amerikaanse markt. Nu volgen verschillende Europese landen, waaronder Nederland.

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het...