Coca-Cola: 'Steviadrinks volgend jaar in Europa'

24 november 2011

BRUSSEL - Coca-Cola brengt volgend jaar (fris)dranken met stevia op de Europese markt. De zoetstof wordt overigens niet apart gepromoot. "Het gaat ons om het product en de smaak."

Dat zegt Hilde Draye van Coca-Cola’s research & innovation lab in Brussel. Welke producten op de markt komen en wanneer precies, kan zij nog niet bekendmaken.

Zoetstof stevia is vanaf 2 december toegestaan op de Europese markt.

Al in 30 producten
Coca-Cola heeft sinds 2008 samen met Cargill zoetstof stevia op de markt onder merknaam Truvia. Op dit moment zit het wereldwijd al in een 30-tal producten van Coca-Cola.

Het varieert van active life style drinks en sportdranken in de VS, Glacéau vitaminwater 10 in Canada, sparkling drinks in Japan tot water met extracten en flavors (Epika) in Latijns Amerika.

Natuurlijke oorsprong
De wetgeving schrijft overigens voor dat stevia in Europa geen ‘natuurlijke zoetstof’ mag worden genoemd, maar wel ‘zoetstof van natuurlijke oorsprong’.

Achter de schermen is al hard gewerkt aan de introductie van drinks met stevia in Europa.

Het bedrijf heeft in Frankrijk al frisdrank Fanta Still en in Zwitserland theedrank Nestea, beide (zie foto) met stevia en 30 procent minder suiker. In Turkije heeft het concern verschillende dranken van het merk Cappy, met 20 procent stevia.

Smaakvoorkeuren
Producten 1-op-1 in andere Europese landen op de markt brengen, doet Coca-Cola niet. Elk land heeft toch weer eigen smaakvoorkeuren, die het concern in kaart heeft gebracht met sensory preference mapping.

Zo houden Duitsers en Denen bij Fanta bijvoorbeeld van wat citroenachtiger (friszuriger), bloemiger, terwijl Nederland eerder kiest voor een Fanta die tussen zoet en zuur inzit en die weer wat sapachtiger is.

Deel suiker vervangen
Stevia heeft van zichzelf een wat dropachtige nasmaak. Coca-Cola kiest er bij drinks met stevia voor om een deel van de suikers te vervangen door stevia. De suikers worden er vanwege de smaak echter niet volledig uitgehaald.

Het zal in Europa dus gaan om low-calorie drinks, niet om zero-calorie drinks. “Maar wie weet wat de toekomst nog brengt”, stelt Draye.

Research & innovation
Het research & innovation lab in Brussel is een van de 6 innovatiecentra van Coca-Cola in de wereld. In Brussel zit de R&D voor drinks in de 104 landen in Europa, Afrika en Azië. Dit gaat om alle dranken, behalve de cola, want de R&D daarvan zit in Atlanta.

Een artikel over de plannen van Coca-Cola is te lezen in EVMI 12 van 21 december 2011.

Lees ook:
Stevia officieel toegestaan in Europa (14 november 2011)

EFSA keurt stevia goed (15 april 2010)

Coca-Cola en Cargill ontwikkelen Truvia (19 mei 2008)

Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:
Alle berichten over stevia

Alle berichten over Truvia

Altijd op de hoogte blijven?