Coca-Cola UK verlaagt suikergehalte Life

Coca-Cola heeft in het Verenigd Koninkrijk de hoeveelheid suiker in Coca-Cola Life verminderd en de hoeveelheid van stevia-extract steviolglycosiden opgevoerd. In plaats van 33 procent minder suiker dan de reguliere Coca-Cola gaat het nu om 45 procent minder suiker.

Een 33cl blikje Life komt daarmee op 76 calorieën en 19 gram suiker. Dat meldt Justdrinks.com.

Op Nederlandse markt

De versie van Life met 33 procent minder suiker is nog gewoon op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Deze versie kwam in september 2014 op de Britse markt. Het was toen de eerste stevia-variant van de cola van Coca-Cola in Europa. In Nederland is het sinds januari 2015 verkrijgbaar.

De herformulering in de UK werd bekend tijdens de introductie van de wereldwijde marketingstrategie voor Coca-Cola. Hierin worden alle varianten van Coca-Cola samengebracht onder één merkparaplu.

Nodige verbeteren

Volgens COO James Quincey van Coca-Cola is de ‘oude’ Coca-Cola Life de eerste versie met de natuurlijke zoetstof, dus eigenlijk versie 1.0. De komende vijf tot tien jaar moet in zijn ogen nog het nodige verbeteren aan de herformulering van Life.

De verkoop van cola met stevia draaide niet goed in het Verenigd Koninkrijk. Life haalde er een slecht jaar, hoewel de herhaalaankopen boven verwachting draaiden.

Suiker in vuurlinie

In de Britse markten staan suikerhoudende frisdranken op dit moment volop in de vuurlinie. Zelfs de koepelorganisatie van supermarkten pleitte onlangs voor overheidsingrijpen. Dit omdat zelfregulatie de afgelopen tijd niet zou hebben gewerkt.

Er gaan bovendien steeds meer stemmen op om in het Verenigd Koninkrijk een suikertax in te voeren.

Lees ook:

Lees ook
Suiker schaadt mogelijk kinderbrein

Suiker schaadt mogelijk kinderbrein

Het (overmatig) consumeren van suiker lijkt de ontwikkeling van een kinderbrein negatief te beïnvloeden, zo toont nieuw onderzoek aan.

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Suikertaks op frisdrank leidt tot minder suikerconsumptie

Brits onderzoek laat zien dat een suikertaks op frisdrank werkt. De heffing, die Engeland in 2018 invoerde, heeft binnen een jaar tijd geleid tot een verlaging van suikerinname, zonder dat er minder frisdrank werd gekocht.

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.