Coca-Cola wint Gouden Windei
Coca-Cola heeft met Capri-Sun Multivitamin het Gouden Windei gewonnen. Ruim 10.000 consumenten vonden de drank het meest misleidende product van 2014, meldt Foodwatch.
Volgens de consumentenorganisatie bevat 1 zakje van 200 ml bijna net zo veel suiker als een cola. “Toch promoot Coca-Cola het richting kinderen en geeft het richting ouders onterecht een verantwoord imago, door vitamines toe te voegen en te claimen: ‘drank met vruchtensappen en bronwater’.”
Coca-Cola: 'Niet misleidend'
In totaal zijn er dit jaar ruim 26.000 stemmen uitgebracht. Coca-Cola haalde ruim 38 procent van de stemmen. Foodwatch reikte de prijs persoonlijk uit bij Coca-Cola in Rotterdam. Het concern liet weten het product niet misleidend te vinden. “De ingrediënten staan op de verpakking.”
Tweede werd Albert Heijn Ambacht Rundervink, “met water, 5 soorten suiker en 7 E-nummers”. Op plek 3 kwam Belvita Breakfast Meergranen, dat volgens Foodwatch 22 procent suiker bevat.
Lees ook:
Knorr, AH en BelVita ‘dingen mee’ naar Gouden Windei (11 september 2014)
Natrena Stevia Kristalpoeder wint Gouden Windei (3 oktober 2013)
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Gouden Windei naar Jumbo
Jumbo 'won' het Gouden Windei voor Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy. In de jaarlijkse verkiezing van Foodwatch bepaalden Nederlandse consumenten dat dit het meest misleidende voedselproduct van 2022 is.
Foodwatch roept voor de vierde keer Suikermaxdag uit
Kinderen krijgen te veel suiker binnen. Ze eten dagelijks twee keer de geadviseerde hoeveelheid. Foodwatch vraagt aandacht voor de overconsumptie van suiker met de Suikermaxdag. Zaterdag 9 juli bereikten Nederlandse kinderen tussen de 4 en 8 jaar oud hun suikerlimiet voor een heel jaar.
Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht
Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.