College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

Beeld: Pixabay

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

De Reclame Code Commissie sprak op 9 juni al hetzelfde oordeel uit. Douglas ging in beroep en nu deed het College van Beroep uitspraak. In de reclame houdt de hoofdpersoon een suikerklontje tussen duim en wijsvinger, met naast haar in beeld 'suiker veroorzaakt rimpels’. De voice-over vertelt dat “de anti-age verzorging van Dermacosmetics de versuikering van cellen stopt…”. Het College van Beroep stelt dat de mondelinge focus op ‘versuikering van cellen’ onvoldoende de indruk wegneemt dat de consumptie van kristalsuiker rimpels veroorzaakt. Alle partijen waren het erover eens dat er geen bewezen verband is tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Bron: Stichting Reclame Code

Thema's
Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Staatssecretaris Blokhuis van volksgezondheid voert geen ‘suikertaks’ in. Het RIVM deed onderzoek naar de waarde van een verhoogde belasting op suikerhoudende dranken en concludeerde dat het een mogelijke maatregel is tegen overgewicht. De staatssecretaris vertrouwt echter op het Nationaal Preventieakkoord.

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Foodwatch verwijt in een recent onderzoek de suikerindustrie dat het wetenschap gebruikt om suiker in een onterecht positief daglicht te stellen. Negen wetenschappers, betrokken bij de suikerindustrie, uiten zich publiekelijk in lijn met belangen van de industrie. Het Kenniscentrum suiker & voeding, de betreffende groep uit de suikerindustrie, noemt...