College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

20 oktober 2020

Beeld: Pixabay

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

De Reclame Code Commissie sprak op 9 juni al hetzelfde oordeel uit. Douglas ging in beroep en nu deed het College van Beroep uitspraak. In de reclame houdt de hoofdpersoon een suikerklontje tussen duim en wijsvinger, met naast haar in beeld 'suiker veroorzaakt rimpels’. De voice-over vertelt dat “de anti-age verzorging van Dermacosmetics de versuikering van cellen stopt…”. Het College van Beroep stelt dat de mondelinge focus op ‘versuikering van cellen’ onvoldoende de indruk wegneemt dat de consumptie van kristalsuiker rimpels veroorzaakt. Alle partijen waren het erover eens dat er geen bewezen verband is tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Bron: Stichting Reclame Code

Altijd op de hoogte blijven?