College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

Beeld: Pixabay

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

De Reclame Code Commissie sprak op 9 juni al hetzelfde oordeel uit. Douglas ging in beroep en nu deed het College van Beroep uitspraak. In de reclame houdt de hoofdpersoon een suikerklontje tussen duim en wijsvinger, met naast haar in beeld 'suiker veroorzaakt rimpels’. De voice-over vertelt dat “de anti-age verzorging van Dermacosmetics de versuikering van cellen stopt…”. Het College van Beroep stelt dat de mondelinge focus op ‘versuikering van cellen’ onvoldoende de indruk wegneemt dat de consumptie van kristalsuiker rimpels veroorzaakt. Alle partijen waren het erover eens dat er geen bewezen verband is tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Bron: Stichting Reclame Code

Thema's
Lees ook
Suikertaks als oplossing?

Suikertaks als oplossing?

Eind 2018 presenteerde de overheid het Nationaal Preventieakkoord (NPA): een serie doelstellingen om de Nederlandse bevolking gezonder te laten leven. Anno 2021 zijn er slechts dertien van de 39 gestelde doelen in het NPA gehaald op, concludeerde het RIVM in juli. We eten veelal nog te ongezond.

Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) stelt opnieuw vast dat er geen wetenschappelijk onderbouwde bovengrens voor suikerinname kan worden aangegeven. Voedingsdeskundigen kunnen tot 30 september 2021 feedback geven op de resultaten, beoordelingen en het advies van de EFSA.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.