College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

Beeld: Pixabay

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

De Reclame Code Commissie sprak op 9 juni al hetzelfde oordeel uit. Douglas ging in beroep en nu deed het College van Beroep uitspraak. In de reclame houdt de hoofdpersoon een suikerklontje tussen duim en wijsvinger, met naast haar in beeld 'suiker veroorzaakt rimpels’. De voice-over vertelt dat “de anti-age verzorging van Dermacosmetics de versuikering van cellen stopt…”. Het College van Beroep stelt dat de mondelinge focus op ‘versuikering van cellen’ onvoldoende de indruk wegneemt dat de consumptie van kristalsuiker rimpels veroorzaakt. Alle partijen waren het erover eens dat er geen bewezen verband is tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Bron: Stichting Reclame Code

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
Nieuw ingrediënt voor vleesvervangers van suikerbietenpulp

Nieuw ingrediënt voor vleesvervangers van suikerbietenpulp

Consumenten kiezen vaker voor plantaardige alternatieven, zoals vleesvervangers. Tijdens de beurs Food Ingredients Europe in Parijs introduceert Cosun Beet Company een nieuw ingrediënt voor vleesvervangers, Fidesse®. Dit ingrediënt is 100% plantaardig en gemaakt van Nederlandse suikerbietenpulp.

Aviko opent fabriek voor diepvriesfrites in België

Aviko opent fabriek voor diepvriesfrites in België

Aviko – onderdeel van Royal Cosun – opent een fabriek voor diepvriesfrites en aardappelproducten in Poperinge, in het Belgische West-Vlaanderen. Met deze nieuwe fabriek wordt een belangrijke stap gezet bij de uitvoering van de Cosun strategie Unlock 25, die onder andere inzet op winstgevende groei in aardappelproducten. In de fabriek worden wekelijks...

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...