Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

frisdrank-pixabay

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN.

In een blikje Coca-Cola zit 39 gram suiker, oftewel 10 theelepels. Dat is meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Wenk: 'Deze suikers werken op het beloningssysteem in de hersenen. Die geven een dosis dopamine af en daar worden we gelukkig van. Maar zo snel als dit effect komt, is het ook weer weg. Dan willen je hersenen hetzelfde rondje opnieuw.'

Ook in het geval van cafeïne vragen je hersenen om meer. Je kunt er zelfs een beetje afhankelijk van raken. Wanneer je je lichaam een keer geen cafeïne geeft, kun je hoofdpijn krijgen en kun je je slecht concentreren.

Tot slot heeft de koolzuur in frisdrank een belangrijke rol in de verslaving. Wenk: 'Als je je colaatje een dag op het aanrecht laat staan voordat je het gaat drinken, hoeveel zou je er dan van genieten? Koolzuur maakt iedere drank verslavender.'

Bron: Foodlog, 30/10/2019

Lees ook
Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Voorlopig geen suikertaks in Nederland

Staatssecretaris Blokhuis van volksgezondheid voert geen ‘suikertaks’ in. Het RIVM deed onderzoek naar de waarde van een verhoogde belasting op suikerhoudende dranken en concludeerde dat het een mogelijke maatregel is tegen overgewicht. De staatssecretaris vertrouwt echter op het Nationaal Preventieakkoord.

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Foodwatch verwijt in een recent onderzoek de suikerindustrie dat het wetenschap gebruikt om suiker in een onterecht positief daglicht te stellen. Negen wetenschappers, betrokken bij de suikerindustrie, uiten zich publiekelijk in lijn met belangen van de industrie. Het Kenniscentrum suiker & voeding, de betreffende groep uit de suikerindustrie, noemt...

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

RIVM: nog onduidelijk of verbod op frisdrank-aanbiedingen zou werken

Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van een verbod op kortingsacties op suikerhoudende dranken. Dat is de voornaamste bevinding van een literatuuronderzoek dat de RIVM in opdracht van de overheid uitvoerde. Wel blijkt uit onderzoek dat zulke aanbiedingen vooral op ongezonde producten voorkomen, en dat ze effectief zijn in het...