Combinatie suiker, koolzuur en cafeïne maakt frisdrank verslavend

frisdrank-pixabay

Frisdrank is ontworpen om verslavend te zijn, meent Gary Wenk, afdelingsdirecteur neuroscience aan de Ohio State University. Volgens hem kiezen producenten voor 'precies de juiste hoeveelheid zoetstof, cafeïne en koolzuur'. Wenk schreef ‘Your Brain on Food’ en zet zijn theorie over Cola uiteen tegenover CNN.

In een blikje Coca-Cola zit 39 gram suiker, oftewel 10 theelepels. Dat is meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Wenk: 'Deze suikers werken op het beloningssysteem in de hersenen. Die geven een dosis dopamine af en daar worden we gelukkig van. Maar zo snel als dit effect komt, is het ook weer weg. Dan willen je hersenen hetzelfde rondje opnieuw.'

Ook in het geval van cafeïne vragen je hersenen om meer. Je kunt er zelfs een beetje afhankelijk van raken. Wanneer je je lichaam een keer geen cafeïne geeft, kun je hoofdpijn krijgen en kun je je slecht concentreren.

Tot slot heeft de koolzuur in frisdrank een belangrijke rol in de verslaving. Wenk: 'Als je je colaatje een dag op het aanrecht laat staan voordat je het gaat drinken, hoeveel zou je er dan van genieten? Koolzuur maakt iedere drank verslavender.'

Bron: Foodlog, 30/10/2019

Lees ook
Van suikerproducent tot suikerbietverwerker

Van suikerproducent tot suikerbietverwerker

Steeds meer voedselbedrijven weten waardevolle producten en materialen uit wat ooit hun restproducten waren te halen. Weinigen zijn hierin echter zo ver gevorderd als Royal Cosun.

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

SPA vermindert suikergehalte in frisdranken met 45%

Vanaf de lente van 2022 vernieuwt SPA de samenstelling van al hun frisdranken (bruisend en niet-bruisend). Voortaan bevatten de dranken 45 procent minder suiker en wordt er meer sap gebruikt. Ook krijgen alle frisdranken de benaming SPA Fruit.

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.