Congresserie Gezonde innovatie van Foodlog

9 mei 2018

Op 4 juni organiseert Foodlog het eerste snelcongres Gezonde Innovatie. De organisatie gaat in gesprek met productontwikkelaars, diëtisten, mensen van winkel- en horecaformules, wetenschappers, ambtenaren én consumenten om versneld een gezond voedingsaanbod te realiseren. Het thema van de eerste editie is zout. Later volgen suiker, vet, Micronutriënten en Personal Nutrition.

Minder zout, minder vet en minder suiker in ons eten. Volgens de levensmiddelenindustrie is dat dé uitdaging. Het RIVM vindt zelfs dat er nog wel een tandje bijgezet mag worden. Maar volgens hoogleraar Volksgezondheid Jaap Seidell (VU Amsterdam) vergeten we dat er veel meer moet veranderen. Levensmiddelenmakers leveren forse inspanningen hun producten te ‘herformuleren’. Ze passen de receptuur van (ultra)bewerkte producten aan. Maar dat levert nog geen gezonder voedingspatroon op. Daar komt nog eens bij dat herformulering technologisch zijn grenzen heeft. Je kunt niet ongestraft alle zout uit vleeswaren, kaas en brood halen. De grote vraag is: hoe komen we tot een écht gezond voedingsaanbod?

Tijd voor een andere manier van innoveren

Daarom vindt Foodlog het tijd voor een andere manier van innoveren: Gezonde Innovatie. Niet alleen van producten, maar ook van hun invloed op gedrag door de manier van aanbieden. Het snelcongres Gezonde Innovatie gaat over het maken van gezonde keuzes bij het ontwikkelen en verkopen van producten. Stel dat we teruggaan naar de tekentafel. Welke producten zou de industrie gemaakt hebben als ze een paar decennia vooruit had kunnen kijken? De insteek van het congres is voedingsleer en levensmiddelentechnologie gebruiken om het aanbod wezenlijk te veranderen.

Gezonde Innovatie draait vooral om met elkaar brainstormen buiten de gebaande paden om verder te komen. Om van elkaar te leren en eindelijk eens andere ideeën op te doen.

Thema voorjaar 2018: zout

De eerste editie van onze snelcongressen Gezonde Innovatie gaat over zout. Inmiddels is al flink wat zout uit producten verdwenen, maar met het verminderen van de zoutinname van de Nederlandse bevolking wil het niet vlotten. De nieuwste inzichten laten zien dat groenten belangrijk zijn in de strijd tegen de kwalijke effecten van zout. Ook al zijn ze nog niet helemaal zeker, kwaad kan flink meer groente eten zeker niet. Hoe maak je het lekker, gemakkelijk en betaalbaar?

Bedrijven en andere stakeholders pitchen hun dilemma’s en kansen in drie parallelle sessies rondom de thema’s 1. (volks)gezondheid, 2. productinnovatie en technologie, en 3. communicatie en commercie. Het publiek krijgt een grote rol in de brede discussie die naar aanleiding van de pitches ontstaat. Een greep uit de sprekers: Koen Joosten (Kinderarts, Erasmus MC) en Tiny van Boekel (Levensmiddelentechnoloog, WUR) introduceren het doel van het congres. Valerie van Schaick (Nestlé) vertelt over de technische uitdagingen bij Maggi. Said Belhassen (Albert Heijn) gaat in op de vraag ‘Hoe verkopen we betere voeding in plaats van zoutreductie?’ Coosje Dijkstra (VU) laat zien hoe je alle bevolkingsgroepen bereikt. Nard Clabbers (TNO) presenteert de kansen van individuele gezondheid. De jonge medicus Karel Sleurink (Student & Voeding) maakt de zorgen van de jongste generatie artsen duidelijk.

Praktische informatie congres

  • Voor meer informatie en inschrijving zie www.gezondeinnovatie.nl
  • Datum en locatie: maandag 4 juni 2018, 10.00 tot 18.00 uur, Maison van den Boer, Galgenwaard, Utrecht
 

Altijd op de hoogte blijven?