Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Bionext Biologisch onderzoek

Beeld: Bionext

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Bionext, toont dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Biologische producten zijn duurder omdat er bijvoorbeeld geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt, maar ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de boer.

Geen goed beeld van verschillen

56% van de consumenten geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Kennis over de producten heeft effect op de houding van de consument. Het meest overtuigende argument om biologische producten te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%), gevolgd door dierenwelzijn (27%) en geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

“Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is,” zegt Michaël Wilde, directeur Bionext, in een persbericht. “We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch.” De Biokennisweek, het jaarlijkse evenement van Bionext, start vandaag.

Lees ook
Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

Laatste EVMI van 2021 gelanceerd als digitaal magazine

We gaan duurzaam het jaar uit met de digitale editie van EVMI 8. Via de link hieronder lees je het magazine direct. Duurzaamheid is altijd een belangrijk thema voor EVMI, maar in deze editie staat er een extra spotlight op.

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Via retronasale reuk kun je vette melk onderscheiden van vetvrije melk. Dat beschrijven Wageningse wetenschappers in een studie die werd gepubliceerd in Food Quality and Preference.

Holland Malt start met emissievrije mouterij

Holland Malt start met emissievrije mouterij

Holland Malt startte 7 december met de realisatie van een emissievrije mouterij in Eemshaven, provincie Groningen. Dankzij een nieuw warmtesysteem hoeft de mouterij geen gebruik te maken van fossiele brandstoffen, biomassa of andere energiebronnen die voor schadelijke uitstoot zorgen. Vanaf 2024 is het systeem volledig operationeel.