Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Bionext Biologisch onderzoek

Beeld: Bionext

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Bionext, toont dat de sterkste negatieve associatie met biologisch de hogere prijs is. Biologische producten zijn duurder omdat er bijvoorbeeld geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt, maar ook omdat dieren meer ruimte krijgen. Dat brengt meer kosten met zich mee voor de boer.

Geen goed beeld van verschillen

56% van de consumenten geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. Kennis over de producten heeft effect op de houding van de consument. Het meest overtuigende argument om biologische producten te kiezen, is dat er geen chemische bestrijdingsmiddelen worden gebruikt (43%), gevolgd door dierenwelzijn (27%) en geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

“Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is,” zegt Michaël Wilde, directeur Bionext, in een persbericht. “We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch.” De Biokennisweek, het jaarlijkse evenement van Bionext, start vandaag.

Lees ook
Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

KIDV publiceert factsheet over drankenkartons

Kennisinstituut Duurzaam Verpakken heeft een factsheet over drankenkartons gepubliceerd, met informatie over de inzameling, sortering en recycling van deze verpakkingen en welke duurzaamheidsaspecten daarbij een rol spelen. In deze factsheet wordt uitgelegd waarom drankenkartons volgende de KIDV de kwalificatie ‘redelijke recyclebaar’ hebben en wat...

Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het verschil tussen vleeseters, vlees verminderaars en vleesmijders

Het minderen van vlees is vanwege de milieu-en gezondheidsaspecten een hot topic Je hebt groepen die helemaal geen vlees eten zoals de vegetariërs en de veganisten, groepen die minder vlees eten namelijk flexitariërs maar ook nog steeds de echte vleeseters. Vanuit Wageningen University & Research (WUR) zijn er laatst twee studies verschenen waarin het...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren