Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Supermarkt_pixabay

Foto: Pixabay

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Voor het onderzoek keek GfK naar de productprijzen van 55 basisproducten  in verschillende supermarkten. Het onderzoeksbureau constateerde dat de prijsstijgingen per product verschillen. Zo stegen de prijzen van bijvoorbeeld brood en pasta meer dan gemiddeld, terwijl de prijzen van chocolade en bananen nauwelijks zijn toegenomen.

Prijsverhogingen

Een gezin met vier personen is meer gaan betalen voor de dagelijkse boodschappen. “Gemiddeld gaven zij op jaarbasis zo'n 7000 tot 8000 euro uit aan boodschappen”, zegt Norman Buysse van GfK tegen NOS. “Zij betalen al snel zo'n 1500 euro meer voor dezelfde boodschappen dan een jaar geleden.” Hij verwacht niet dat de prijzen op korte termijn gaan dalen. Redenen voor de prijsverhogingen zijn onder andere de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten en deze “blijven nog wel even van kracht.”

Huismerk

Vanwege de duurdere prijzen kiezen consumenten vaker voor het huismerk en gaan naar goedkopere supermarkten zoals Aldi en Lidl.

Bron: NOS

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief
Lees ook
Consument gaat meer betalen voor voeding

Consument gaat meer betalen voor voeding

Naast de hoge prijzen voor energie en grondstoffen exploderen nu ook de opslagkosten voor voeding. Het gevolg is volgens Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING Sector Banking, dat de consument nog meer betalen voor voeding. Hieronder legt hij uit hoe het zit.

Inflatie ligt boven 10 procent

Inflatie ligt boven 10 procent

Voor het eerst sinds september 1975 ligt de inflatie boven de 10 procent. Afgelopen maand steeg deze naar 10,3 procent ten opzichte van juli 2021. Deze stijging wijt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met name aan de prijsontwikkelingen van energie en woninghuur.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.