Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt
De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.
Voor het onderzoek keek GfK naar de productprijzen van 55 basisproducten in verschillende supermarkten. Het onderzoeksbureau constateerde dat de prijsstijgingen per product verschillen. Zo stegen de prijzen van bijvoorbeeld brood en pasta meer dan gemiddeld, terwijl de prijzen van chocolade en bananen nauwelijks zijn toegenomen.
Prijsverhogingen
Een gezin met vier personen is meer gaan betalen voor de dagelijkse boodschappen. “Gemiddeld gaven zij op jaarbasis zo'n 7000 tot 8000 euro uit aan boodschappen”, zegt Norman Buysse van GfK tegen NOS. “Zij betalen al snel zo'n 1500 euro meer voor dezelfde boodschappen dan een jaar geleden.” Hij verwacht niet dat de prijzen op korte termijn gaan dalen. Redenen voor de prijsverhogingen zijn onder andere de oorlog in Oekraïne, graantekorten en arbeidstekorten en deze “blijven nog wel even van kracht.”
Huismerk
Vanwege de duurdere prijzen kiezen consumenten vaker voor het huismerk en gaan naar goedkopere supermarkten zoals Aldi en Lidl.
Bron: NOS
Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.
|
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
PLUS start met verkoop brood van gisteren
Om voedselverspilling tegen te gaan start PLUS met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent en is tot 11.00 uur te koop, herkenbaar door stickers en speciale borden bij de broodafdeling.
Consument blijft kiezen voor huismerk
Nederlandse consumenten blijven trouw kiezen voor boodschappen van huismerken, omdat ze de kwaliteit en smaak minstens zo goed vinden en tegelijkertijd veel geld besparen. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor, een initiatief van onderzoeksbureau MSI Consultants.
Consumenten kopen meer biologische producten
Afgelopen jaar kozen consumenten vaker voor biologisch. Volgens een analyse van GfK gaven consumenten in 2022 36 procent meer uit aan biologische producten. GfK presenteerde het onderzoek afgelopen week tijdens de Biobeurs.