Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees
Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.
De onderzoekers vergeleken burgers, gehakt en kipstukjes bij de zes grootste supermarkten (AH, Jumbo, Dirk, Aldi, Lidl, Plus) steeds de goedkoopste dierlijke vleesproducten met de goedkoopste bijbehorende vleesvervangers. Hierbij werden steeds producten met een vergelijkbare portiegrootte vergeleken op basis van de prijs per kilo. De onderzoekers bekeken in totaal 36 verschillende producten. Waren vegetarische burgers, gehakt en kipstukjes in februari in 44 procent van de gevallen goedkoper of ongeveer even duur; nu is dat zo in 66 procent van de gevallen.
Supermarkt
De verschillen tussen supermarkten en tussen producten onderling blijven groot. Dat vleesvervangers gemiddeld goedkoper zijn geworden dan vlees, wil dus niet zeggen dat dit ook bij elke vleesvervanger en in elke supermarkt zo is. Wel is overal dezelfde trend te zien van een scherpe daling of zelfs omkering van de prijsverschillen. Van de 18 onderzochte productkoppels was bij 16 het prijsverschil verbeterd en slechts bij 2 verslechterd.
Prijs vleesvervangers
De oorzaak voor de veranderingen ligt volledig bij het duurder worden van vlees, niet bij het goedkoper worden van vervangers. Die bleven in de meeste gevallen namelijk gelijk in prijs, of werden iets duurder, maar in veel mindere mate dan vlees. Gemiddeld steeg de vleesprijs tussen februari en juni met 21 procent, vleesvervangers slechts met 2 procent.
Inflatie en grondstoffen
De oorzaak ligt volgens ProVeg bij de inflatie en hogere grondstofkosten. Volgens Pablo Moleman van ProVeg is voor de productie van een kilo vlees tien kilo graan nodig. “Door dat grote grondstofgebruik is vlees veel gevoeliger voor verstoringen in de wereldmarkt dan vleesvervangers.”
Marges
Ook de marges spelen volgens Moleman mogelijk een rol. “We wisten uit het vorige onderzoek al dat op vleesproducten vaak flinterdunne marges zitten. Supermarkten proberen klanten te trekken door vlees zo goedkoop mogelijk aan te bieden. Marges van zo’n 8 procent zijn gebruikelijk, soms wordt het zelfs onder kostprijs verkocht. Op vleesvervangers zitten daarentegen marges van 35 tot wel 50%. Die hogere marges hebben wellicht als buffer gewerkt om de prijsklappen op te vangen, terwijl de supermarkten bij vlees geen andere keuze hadden dan de prijzen omhoog te gooien. Dat zou kunnen verklaren waardoor het vlees zo hard geraakt is door de prijsstijgingen en de vervangers vrijwel niet.”
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie
Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.
Nieuw ingrediënt voor vleesvervangers van suikerbietenpulp
Consumenten kiezen vaker voor plantaardige alternatieven, zoals vleesvervangers. Tijdens de beurs Food Ingredients Europe in Parijs introduceert Cosun Beet Company een nieuw ingrediënt voor vleesvervangers, Fidesse®. Dit ingrediënt is 100% plantaardig en gemaakt van Nederlandse suikerbietenpulp.
Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog
In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).