Consument heeft geen probleem met vegaburger

Beyond Meat burger_pixabay

Foto: Pixabay

Wat is de juiste benaming voor vleesvervangers? Mag een plantaardige vervanging voor een hamburger een vegaburger worden genoemd? Op 19 oktober stemt het Europees Parlement over een verbod op benamingen als vegaworst of vegaburger omdat deze misleidend zouden zijn. Hoe denken consumenten hierover? Radar vroeg het aan hun testpanel. 

Het testpanel van Radar bestaat uit ruim 22.000 leden. 96 procent van hen heeft geen problemen met benamingen als vegaworst. Zij begrijpen dat er geen vlees in zit, maar dat het om een vegetarische variant gaat. De vegabenaming maakt het volgens sommige leden makkelijker om deze producten te vinden. Er zijn consumenten die er bewust voor kiezen om geen vlees te eten vanwege het klimaat of dierenwelzijn, maar zij kiezen dan wel voor een product dat op vlees lijkt.

Vlees is vlees

Een meerderheid van tweederde is tegen een verbod. Zij vinden de benamingen duidelijk. De vleesindustrie denkt daar anders over. Vlees is vlees. Op Europees niveau starten zij daarom de campagne 'ceci n’est pas un steak’ en spreekt van culturele kaping. Jean-Pierre Fleury, voorzitter van de Copa-Cogeca werkgroep voor rundvlees: “Bepaalde marketingbureaus gebruiken deze benamingen met opzet om de consument in verwarring te brengen. Deze gelooft nu dat het vervangen van het ene product door een ander product geen invloed heeft op de voedingsinname.”

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vlees supermarkt goedkoper dan vleesvervangers

Vlees supermarkt goedkoper dan vleesvervangers

Hoewel er steeds meer vleesvervangers in de schappen van de supermarkt liggen, blijven deze relatief prijzig. Tegelijkertijd blijven supermarkten stunten met kiloknallers, waardoor een stukje vlees goedkoper is. Duurzaamheidsdeskundigen pleiten voor true pricing.

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Actuele trends in de foodbranche volgens SBB

Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft een trendrapport uitgebracht voor de sector Voedsel, Groen en Gastvrij. SBB signaleert onder andere bewust consu(mind)eren met plantaardige vleesvervangers en E-business voor bakkerijen en slagerijen.

Vega uit de printer

Vega uit de printer

Hoe voldoen we in de toekomst aan de almaar groeiende vraag naar vlees? Wereldwijd stellen wetenschappers dat we op zoek moeten naar alternatieve eiwitbronnen. Tijdens de online conferentie ‘Science and Technology for Meat Analogues’ deelden wetenschappers hun inzichten, met uiteenlopende manieren om vleesvervangers te verbeteren.